Hovedscenen bød på et tett program med foredrag, presentasjoner og paneldebatter, og trakk tidvis store folkemengder.

REKORDBESØK PÅ SPILLMESSE

Interessen for Xbox One og Playstation 4 var stor blant de 15.000 som besøkte Spillexpo-messen i starten av november.

I fjor ble forbrukermessen Spillexpo på Norges Varemesser i Lillestrøm arrangert for første gang. Med Wii U som det store trekkplasteret og egne utstillinger fra Electronic Arts, Nordisk Film, Komplett og flere andre aktører tok 10.000 mennesker turen til Lillestrøm for å besøke Spillexpo og de andre messene som foregikk i samme lokaler. I år kappet arrangørene i Norgesexpo navlestrengen og lot messa stå på egne ben. Med enda flere utviklere og debuten til spillmaskinene Playstation 4 og Xbox One, lokket arrangementet nærmere 15.000 personer til Lillestrøm 8. til 10. november.

– Vi hadde håpet på opp mot 15.000 besøkende i år og er kjempeglad for at vi nådde dette målet og at så mange valgte å besøke oss. Dette viser at det er sterk interesse for en slik årlig messe, og gir oss et solid fundament å bygge videre på til neste år, forteller messesjef Erling Løken Andersen til fagbladet Elektronikkbransjen.

Jeg synes det er viktig og positivt for bransjen at det finnes et slikt arrangement

 

Trekkplaster

Årets store trekkplastre var som nevnt Xbox One og Playstation 4. Nordisk Film hadde laget et svært område med spillbare Playstation 4-maskiner der det konstant var pågang fra publikum som ville prøve den kommende konsollen. Playstation 3-spill som Gran Turismo 6 og Playstation Vita-maskinene trakk en del folk, men de fleste var definitivt der for å prøve den kommende Playstation 4.

Microsoft, på sin side, pakket den nye Xbox One inn i et eksklusivt lite hus. De som var villige til å stå i kø fikk komme inn og prøve fire av lanseringstitlene til konsollen. Som belønning for å ha stått i køa fikk alle som var innom huset et lite armbånd som bevis for at de hadde prøvd konsollen.

 

PS4 mest besøkt

– Jeg synes årets Spillexpo var veldig bra. Det var mye folk og arrangementet var større, så dette overgikk mine forventninger, sier Nils Bråfelt, markedssjef for Playstation i Nordisk Film.

– Det var bra i fjor og men alt var litt bedre i år, både kvaliteten på utstillerne og kvaliteten på programmet.

Bråfelts utstilling var definitivt den mest populære på messa, med konstante køer for å få prøve den kommende Playstation 4-konsollen.

– Vi har arbeidet med lanseringen lenge og det var kult å endelig kunne vise konsollen frem for første gang. Vi mottok mange tilbakemeldinger fra publikum, de fleste var positive, forteller Bråfelt som er klar for å også være med på neste års messe.

– Vi tar sikte på å være med til neste år og. Jeg synes det er viktig og positivt for bransjen at det finnes et slikt arrangement, og jeg håper så mange som mulig i bransjen henger seg på.

 

FIFA-NM

I tillegg til de nye konsollene hadde Electronic Arts laget en imponerende stand med en hel haug av datamaskiner og spillkonsoller der det var mulig å spille nye og kommende spill. Finale i FIFA-NM ble også avholdt under messa, og utviklere fra Bioware og Dice var flydd inn for å vise frem Battlefield 4 og Dragon Age: Inquisition.

Komplett.no hadde også et dominerende nærvær på messa med egen utstillingsplass og nettbutikk. De samarbeidet også med Namco Bandai som viste frem kommende Dark Souls 2 i et hjørne av Komplett-standen, der modige deltagere kunne forsøke å overleve for å vinne samlerutgaven av spillet som lanseres i mars 2014.

 

E-sport

Foruten de åpenbart kommersielle aktørene var det stor variasjon blant utstillerne på årets messe. En egen scene viet til det stadig mer populære fenomenet E-sport hadde egne turneringer og Norgesmesterskap hele helga. Interessen for virtual reality-brillene Oculus Rift som ble vist frem på messa var enorm. I tillegg stilte en rekke norske spillutviklere med egen stand der de viste frem spillene sine. Høyskoler, Medietilsynet, retrospillbutikker og spillkultursatsinger var alle representert på messa, som også bød på paneldebatter, foredrag og cosplay-konkurranse.

– Målet vårt med SpillExpo har alltid vært å omfavne alt innen spillkulturen, fra det kommersielle til det entusiastiske. Spillexpo skal være en møteplass for entusiaster der man kan oppleve alt mulig innen spill og spillkultur, sier messesjef Erling Løken Andersen.

 

 

SPILLEXPO

Arrangeres av Norgesexpo og er en årlig messe om dataspill på Norges Varemesser i Lillestrøm.

Antall besøkende 2012: 10.000

Antall besøkende 2013: 14.200

Electronic Arts hadde mye fokus på skytespillet Battlefield 4 på messa. En rekke datamaskiner var koblet i nettverk der man kunne prøve spillets flerspillerdel.
FIFA er alltid et populært innslag på messer, i år ble finalen i Norgesmesterskapet avholdt på messa.
Det var plass til mange utstillere på messa, EF språkreiser benyttet anledningen.
En egen E-sport-scene hadde turneringer og konkurranser hver eneste dag.
Norske indie-utviklere hadde en av de mest interessante standene på messa. Her representert ved Team Dos som allerede har vunnet priser i Storbritannia for spillet de jobber med.
Alle aldre var representert på SpillExpo.
Det ble en travel helg for Kim Hendricks og Nils Bråfelt fra Nordisk Film.
En norsk Oculus Rift-utvikler ga publikum muligheten til å skape 3D-modeller av seg sev.
Norges kanskje mest kjente spillutvikler, Ragnar Tørnquist, tok turen til SpillExpo for å demonstrere sitt kommende spill Drømmefall Kapitler.
Det var ikke bare barna som hygget seg på Spillexpo, også far kunne finne minner fra barndommen.
Cosplayere var det nok av på messa, her sammen med Filip Flagstad, sjefen for norges eldste spillforum, Spillegal.no.
Bergsala stilte ikke med egen stand i år, men var likevel tilstede med demomaskiner av 3DS og Wii U.
Microsoft gjemte Xbox One inne i et grønt hus, køen for å komme inn og spille var til tider svært lang.
Til toppen