Magnus Nilsson, nordisk markedssjef i Samsonite, viser fram en av selskapets smarte nettbrettløsninger for folk på farten. Foto: Marte Ottemo
Magnus Nilsson, nordisk markedssjef i Samsonite, viser fram en av selskapets smarte nettbrettløsninger for folk på farten. Foto: Marte Ottemo

SAMSONITES FØRSTEREIS

Reisetilbehørs-giganten stiller for første gang med egen stand på IFA, og varsler fokus på bærbart tilbehør.

– Vi har laget tilbehør til bærbare PCer i 10-15 år, men vi mistet litt fokus siden kjernesegmentet vårt er reise. De siste fire årene har vi derfor satset mye på dette business-segmentet, og vokst kraftig innen konsumentelektronikk, sier Magnus Nilsson, nordisk markedssjef i Samsonite til fagbladet Elektronikkbransjen.

Samsonite har pakket sin stand full av produkter, både med sitt eget merkenavn og andre varemerker. Selskapet har de siste årene kjøpt opp flere av konkurrentene, og High Sierra, Gregory Mountain og Hartmann er noen av merkene på utstilling.

Til neste år kommer vi også med mobil- og nettbrett-deksler i Disney-serien

– Vi kjøpte opp det amerikanske selskapet Speck i mai, og de har spesialisert seg på vesker og deksler til PC,mobil og nettbrett. De produktene kommer til Norden først i 2016, sier Nilsson.  

Samsonite kjøpte omtrent samtidig også det franske design-merket Lipault, som i hovedsak produserer kofferter, men som også har produkter innen business-segmentet.

I sommer startet Samsonite en egen Disney-varelinje, med ryggsekker og små kofferter beregnet for barn.

– Til neste år kommer vi også med mobil- og nettbrett-deksler i Disney-serien, barn og unge har jo nå også denne typen produkter. Disney selger vi foreløpig i de tradisjonelle kanalene våre, men vi ser absolutt muligheten for disse produktene i elektronikk-kanalen. Det selges jo kaffe og sjokolade i elektronikkbutikkene, så med bransjeglidningen vi ser tror jeg det kan passe godt, sier markedssjefen.

Med de ulike merkene og modellene forteller Nilsson at selskapet nå har produkter fra 300 kroner til 3.000 kroner på det norske markedet innen business-segmentet.

Hvilke kanaler er viktigst for dere?

– Vi har et stort utvalg hos kjeder som Expert og Elkjøp, og vi trekker også noe veksler på de mest eksklusive modellene i reiselivsbutikkene. Men de er små butikker og har størst fokus på reise, sier Nilsson.

Til toppen