Stefan Pantzar (t. v.) og Jens Henriksen i Audio Pro AB med de nye multiromhøyttalerne C10 og C5. Foto: Stian Sønsteng
Stefan Pantzar (t. v.) og Jens Henriksen i Audio Pro AB med de nye multiromhøyttalerne C10 og C5. Foto: Stian Sønsteng

SATSER IGJEN PÅ MULTIROM

– Man skal se at det er en høyttaler, og høre at det er en høyttaler, sier Stefan Pantzar i Audio Pro. Nå kommer svenskene med multiromhøyttalere.

– Vi vil ikke lage produkter som ser ut som en kaffemaskin eller et romskip, sier administrerende direktør Stefan Pantzar i svenske Audio Pro AB.

– Produktene våre skal stå hjemme hos folk, og ha et enkelt og stille skandinavisk design.

Vi har ligget lavt og avventet utviklingen, men har hatt multiromløsningen klar lenge

Vi møter Pantzar på et hotell i Berlin under IFA-messen, der de for første gang viser frem en multiromversjon av sine Addon-høyttalere.

C5 og C10 koster henholdsvis 2.400 og 3.400 kroner, og kommer snart i butikkene. C-en står for Connectivity, og de kan brukes i et trådløst wifi-nettverk i multiromoppsett. De har Spotify Connect, AirPlay og fire knapper for forhåndsinnstilling av for eksempel radiokanaler. For å kople eksisterende utstyr til systemet tilbys Link1 for 900 kroner.

Audio Pro er ikke ukjente med trådløs overføring av lyd, og i 2008 lanserte de en proprietær løsning.

– Dette var i tidenes begynnelse. I dag må det være en åpen plattform. Vi har de senere årene arbeidet med blåtann, som har vært enkelt for folk. Når det gjelder wifi-løsninger har de fleste mislykkes sammenlignet med Sonos. Vi har ligget lavt og avventet utviklingen, men har hatt multiromløsningen klar lenge, sier Pantzar til fagbladet Elektronikkbransjen.

Han forteller at selskapet i forbindelse med lanseringen av sine første trådløse produkter gikk på en liten smell.

 

Blåtann ga vekst

– Vi tapte volum fordi vi var egenrådige og bestemte oss for at aktive høyttalere med trådløs overføring var fremtiden. Vi sluttet med analoge høyttalere, og hadde kjempesuksess i Sverige, men raste i 28 eksportmarkeder. Men, siden for tre år tilbake har omsetningen gått rett oppover takket være våre blåtann-høyttalere, og nå er markedet modent for våre idéer. Både Spotify og vi, begge svenske selskap, var tidlig ute, sier Pantzar.

Til tross for at de ikke lykkes med sin proprietære løsning, mener han det er en fordel for Audio Pro at de var tidlig ute med å fokusere på at det skal være lett for kunden å lytte til strømmet musikk.

– Vi har kombinert dette med alt vi kan om lyd, og tror fortsatt at lydkvaliteten er en viktig faktor. Om vi ikke har lyden, har vi ingenting, bruker vi å si.

Stefan Pantzar har bakgrunn fra høyttalerprodusenten Zachry Audio i Norrköping, som ble etablert i 1975, der han arbeidet med produktdesign og markedsføring. I 1978 ble Audio Pro stiftet i Stockholm av Kalle Ståhl, som utviklet en ny teknologi for dypbasshøyttalere, kalt Ace Bass. I 1995 kjøpte Pantzar Audio Pro, etter å ha drevet forretning med selskapet i tre års tid. I dag holder selskapet, som Pantzar eier sammen med Steinar Arnason, til i Helsingborg i Sverige.

 

300 millioner i fjor

– Vår høyttalerkonstruktør Stephan Wänqvist ble med til Audio Pro, og vi tok sammen selskapet videre, sier Pantzar.

– Hvor står dere i dag?

– Vi er sterkt stigende, smiler Pantzar.

Det største markedet for Audio Pro er Skandinavia, etterfulgt av Storbritannia.

– Neste år kan det bli noe annet, det går fort nå. Vi har ansatt Jens Henriksen som salgsdirektør og Nils Ankarcrona som finansdirektør, begge kommer til oss fra Zound Industries, og kan dette med eksport, sier Pantzar.

Audio Pro var i fjor åtte ansatte, og hadde en omsetning på 300 millioner svenske kroner.

– All produktutvikling, markedsføring, salg og distribusjon gjør vi selv. Produksjonen skjer ved fabrikker i Kina som vi har samarbeidet med i 20 år. Når det gjelder logistikktjenester kjøper vi disse, sier Pantzar.

I Norge har Audio Pro Elkjøp som direktekunde, og Neby Hi-Fi Concept som distributør .

– Også i Norge har vi også en sterk økning.

– Hvem er konkurrentene deres?

 

Ny T5 og T10

– I den analoge tiden kunne jeg alltid si hvem som var konkurrenter. Etter at alt er blitt digitalt, veksler det fra produkt til produkt. Det handler ikke lenger så mye om varemerke, men hva som er det beste og heteste produktet, og hvilken distribusjon det har.

– Hvilke marked vil dere satse på fremover?

– Vi satser globalt, men det er alltid være visse marked som er viktige, for eksempel USA og Asia. Vi ønsker å gjøre det riktig, og vil ha en kontrollert distribusjon for å holde de riktige prisene, sier Jens Henriksen.

– Med din erfaring; hvilken klang har Audio Pro i utlandet?

– Det er i og for seg ikke kjent, men navnet Audio Pro klinger godt, sier Henriksen.

I tillegg til de to nye wifi-høyttalerne i Addon-serien, vil Audio Pro fortsatt blant annet selge sin T3 med blåtann. Denne ble lansert i 2015, har batteritid på 30 timer, 12 timer på maks volum, og koster 2.300 kroner.

T5 er en nyhet, også med blåtann. Den erstatter T9 og plasserer seg mellom T9 og T10 i størrelse. Den er uten batteri, og koster 2.000 kroner.

T10 kommer i andre generasjon i november, i samme størrelse som tidligere, med en knapp for basskorrigering og en auto standby-funksjon slik at den enkelt kan koples til blåtann. Diskantelementene er nye, og prisen er 3.000 kroner.

Til toppen