SATSER PÅ BILDE i øvre sjikt

Hitachi fokuserer på bildeprodukter og har ikke planer om å komme tilbake i markedet med lydprodukter.

Hitachi har hatt verdenspremiere på TV med ultratynn design, de nye modellene kommer til Norge i april.

Det sier PG Göhnzar, nordisk sjef i Hitachi Europe AB.

Hitachi har vært i det nordiske og norske markedet siden 1971 og er godt etablert innen forbrukerelektronikk. For seks-syv år siden tok Hitachi bort alle analoge lyd- og bildeprodukter, og i følge Göhnzar er målsetningen hele tiden å ligge i forkant av den teknologiske utviklingen.

– Konkurransen i markedet blir hardere for hvert år. Det stiller krav til oss, ikke for å kopiere det andre gjør, men for å utvikle egne teknologiske løsninger, sier Göhnzar.

Han nevner Hitachi som først med 32 tommer plasma og videokamera med DVD som opptaksmedium som eksempler på Hitachis nyskapning. I følge han er det viktigere å komme med tekniske nyvinninger i rett tid enn å lage masseproduksjon til lav pris. Göhnzar nevner den nye TV-fabrikken i Tsjekkia som et viktig skritt for utviklingen av merket i det europeiske markedet.

– Sterkest på TV

– I dag mener vårt sterkeste område innen forbrukersektoren er bildesiden. Gjennombruddet for flat-TV har gått raskere enn vi noen gang kunne drømme om. Spennende for oss er at vi ser så mange nye bruksområder når det gjelder bilde og fjernsyn. Det gjelder koplinger mot dataverdenen og bredbånd. Vi har mye å tilføre forbrukerne i form av nye produkter. De ultratynne TV-apparatene er et eksempel på hva vi nå viser, sier han.

I dag er Hitachi ikke i markedet med lydprodukter, som tidligere var en viktig gren for den japanske produsenten. Selv om Göhnzar sier at mange av Hitachis kunder ønsker å kunne selge lydprodukter, er det ikke planer om å gjeninnføre dette i markedet. Fokus er på TV og high end-videokamera.

TV og video i Norge

TV, video og displayer vil være hovedproduktene fremover også i det norske markedet. Göhnzar forteller at mediesentre fra Hitachi vil komme i salg om cirka et halvt år. Det mener han vil supplere produktutvalget og bidra til nye tjenester og brukermuligheter for bildeproduktene.

– Men fortsatt vil fokuset være på high end TV og video som i Norge som i Norden ellers, sier PG Göhnzar.

Powered by Labrador CMS