SATSER PÅ BREDT FOTOTILBEHØR

På Photokina var minnekort, fotostativer og kameravesker blant de viktigste tilbehørsproduktene fra Tura. Også her er produktutvalget meget bredt.

– Hama er basis for all virksomhet hos oss, men vi utvider også med andre underleverandører og merker. Når det for eksempel gjelder fotostativer, har vi i tillegg til Hama merkene Manfrotto og Gitzo.

Det gir oss et komplett sortiment, sier Stefan Eriksson daglig leder i Tura Scandinavia AB.

Fotostativer var naturligvis en viktig del for dem som besøkte Hama-utstillingen på Photokina. Men som vanlig viste den tyske leverandøren det aller meste av sitt meget brede sortiment. På foto stod minnekort, kameravesker, filtere og renseutstyr i fokus. Minnekort, som er av merket SanDisk, er den produktgruppen som for tiden har størst omsetning av fotoproduktene hos Tura Scandinavia. Eriksson regner med at hver kameraeier i dag har et gjennomsnitt på mer enn to minnekort.

Rammer til jul

Når det gjelder nyheter på Photokina, forteller Eriksson at det mer er snakk om justeringer på produkter enn av sensasjonelle nyskapinger.

– Det skjer hele tiden noe på design, som betyr mye for kameravesker. Når det gjelder minnekort, øker lagringskapasiteten og datahastigheten. Ny produktgruppe hos oss er fotorammer. Her satses det også sterkt i Norge, og vi ser det er et kraftig økende marked, særlig før jul, sier Eriksson.

Tura leverer fotorammer fra syv til ti tommer. Før jul kommer en serie med svarte rammer. Dette ble også presentert på årets IFA.

Vekt på raskhet

Turas distribusjonsstrategi er å kunne levere alt tilbehør raskt til kundene over hele Norden.

– Vi må være dyktige på logistikk og være effektive og raske. Målsettingen vår er å ha et konsept med produkter vi kan selge over hele Norden. Men selvsagt vil det finnes noe vi bare kommer til å selge i et enkelt land eller område. Når vi selger et produkt i hele Norden, kan vi kjøpe inn større volum enn om vi bare hadde solgt det i et land. Det betyr at vi får lavere innkjøpspris. Det kommer også kunden tilgode.

Fagbladet Elektronikkbransjen nr.8/2008

Powered by Labrador CMS