Satser på plasma for å bli sterkere på TV

Samsung har en sterk stilling både på det norske og nordiske TV-markedet. Nå skal det koreanske merket bli sterkere på plasma.

– Generelt har vi en sterk situasjon både på plasma og LCD. For et og et halvt år siden solgte vi nesten bare LCD-TV. Det har vi nå jevnet ut, og vi selger både LCD og plasma i store kvanta i Norden. Vi skal fortsette å styrke oss, ikke minst på plasma, sier produktmarkedssjef Robert Widerström i Samsung Electronics Nordic AB.

Den nordiske Samsung-ledelsen antar at plasma utgjør om lag 20 prosent av flat-TV-salget i Norden. Widerström regner med at dette forholdet vil være noenlunde konstant en periode, men at andelen plasma vil øke etter hvert som stadig flere kjøper store flat-TV-apparater.

– Vi ser at størrelsen på TV nummer en i hjemmet øker raskt fra 32 til 40 tommer.

Samsung lager i dag HD-ready plasmaskjermer fra 42 tommer og oppover. Nå lanserer firmaet full HD fra 50 tommer til 63 tommer. Dette er akkurat nå i ferd med å komme på markedet.

Gevinst på design

En viktig årsak til Samsungs sterke stilling i TV-markedet mener Widerström kommer av satsingen på design.

– Allerede for to år siden kom vi med kabinett i svart pianolakk. Det gav oss et forsprang i forhold til konkurrentene, som vi fortsatt har. De prøver nå å ta oss igjen med liknende utseende, sier Widerström.

– Mange i bransjen tror at styrken dere har oppnådd kommer av kraftig økonomisk støtte fra morselskapet. Kan du bekrefte dette?

– Vi er en salgsorganisasjon som har krav fra morselskapet i Korea om å gå i balanse i regnskapet. Selvfølgelig har vi et markedsbudsjett, men vi får ingen spesiell støtte for å kjøpe oss markedsandeler, slår Widerström fast.

Diodelys

Når det gjelder den teknologiske utviklingen, tror Widerström det vil skje mye med baklysteknologien. Som kjent arbeider alle produsentene med bakbelysning basert på dioder i tillegg til tradisjonelle lysrør.

– Jeg tror diodelys basert på LED vil komme sterkt i løpet av kort tid. Vi satser på en teknologi basert på små seksjoner der lysstyrken kan variere i hver seksjon uavhengig av hverandre. Det gjør det mulig å endre bakbelysningen i takt med TV-bildet. Dermed kan vi få kontrastforhold helt opp til 500.000:1, sier Widerström.

Foreløpig gjør denne teknikken apparatene litt dyrere enn de som har lysrør, men Widerström regner med at prisene vil utjevne seg etter som produksjonshastigheten øker.

Full HD

Også Samsung satser nå på full HD i stor skala. Widerström tror markedet kommer til å vokse mer enn det man venter i dag. Selv om dagens kringkastingssendinger ikke går i full HD, legger han vekt på andre programkilder som spill, video, foto og bredbånd.

– Kommer Samsung med HDTV som har innebygd digitalmottaker for bakkenettet?

– Vi har allerede apparater for de andre nordiske landene med mpeg2-komprimering. Nå ser vi på mulighetene for også å lage TV-mottakere med mpeg4. Jeg er imidlertid usikker på hvor langt vi har kommet med dette i dag.

Også med HD-DVD

Som kjent er Samsung en del av Blu-ray familien. Nå satser imidlertid koreanerne også på kombinasjonsprodukter med HD-DVD. Deres kombispiller støtter både Java og HDI.

– Betyr dette at dere har styrket tro på HD-DVD?

– Vi har hele tiden fokus på markedet og forbrukerne. Mange spør etter produkter som kan gjengi filmer med begge HD-systemene. Til tross for at vi opprinnelig satset bare på Blu-ray, velger vi nå også å komme med HD-DVD-utstyr, sier produktsjef Martin Eriksson.

Samsung vil se an markedet før det eventuelt blir tatt beslutninger om at alle HD-spillere i fremtiden skal være kombinerte. Eriksson tror det fortsatt vil være stort volumsalg av tradisjonelle DVD-spillere i mange år fremover. Samsung leverer i dag DVD-spillere der signalene kan oppskaleres til 1080p, og disse maskinene er ikke kostbare i markedet. De nye Blu-ray-spillerne vil lanseres til et prisnivå på rundt 5.000 kroner i Norge. Eriksson regner med at en kombispiller blir om lag 3.000 kroner dyrere.

Powered by Labrador CMS