HD Traffic receiver er spesiallaget for bil. Modellen har høyoppløselige kartreferanser som foreløpig er innført for større veier i Holland, men som etter hvert kommer for resten av Europa. Lansering og pris ikke fastsatt.

SATSER PÅ TILLEGG som kjøreruter og kjøretid

TomTom satser på tilleggsfunksjoner som beregning av kjøreruter og gjennomsnittlig kjøretid.

– Idèen om å bygge inn navigasjon i PDA kom da vi så at dette produktet ble veldig populært hos mange. Vi så mulighetene for å kombinere enda en funksjon i produktene, sier Joost van der Made, produktsjef hos TomTom.

 

TomTom kjøpte i fjor Tele Atlas, som ved siden av amerikanske Navteq er den store leverandørene av elektroniske kartverk for navigatører. Kartdataene fra Tele Atlas er underlaget for programvaren TomTom bruker, men van der Made legger vekt på at firmaet legger inn mye eget datainnhold. En del av strategien er at brukerne selv kan arbeide med dataprogrammene på egne datamaskiner.

 

– Målet e r at brukernes PDA-produkter skal være best mulig oppdatert hele tiden. Det skjer med den interaktive kommunikasjonen brukerne har med vår database. Du kan oppdatere kart, laste ned ny programvare og mye annen informasjon, som kommer i tillegg til selve kartdataene, sier han.

 

 

 

4,25 millioner brukere

– Vi regner med at mer enn 15 millioner mennesker har tilgang til TomTom-utstyr i bilene eller bruker systemet i håndholdte PDAer, sier Scott Johnston, PR-sjef hos TomTom.

 

Firmaets hovedfokus er navigasjon for vei og gate, men han legger vekt på at TomTom også har begynt å arbeide med navigasjon for sykkel og fritidsbruk. Navigatørene er optimalisert for bruk i bil, men kan også tas med ut på gater og i terreng.

 

Johnston mener at TomTom Home kan sammenlignes med hva iTunes er for musikkverdenen. I løpet av de siste par årene har TomTom-utstyret nye funksjoner som måling av hastighet og beregning av gjennomsnittstid. 70 prosent av TomToms brukere har vært villige til å svare på en rekke spørsmål basert på den praktiske kjøringen. På bakgrunn av dette har det vært mulig å beregne gjennomsnittlig kjøretid på 41 millioner veistrekninger i Europa. Tiden for hver strekning er målt minst 1000 ganger. Denne tiden er ikke bare avhengig av en strekning. Brukerne kan også laste ned hvordan kjøretiden endres av tidspunktet på døgnet. Gjennomsnittsmålingene tar videre hensyn til hvor gode veiene er og eventuelle fartsbegrensninger. Du kan også få opp alternative kjøreruter basert på korteste kjøretid i for eksempel kø-perioder.

 

 

 

Høyoppløselige kart

– Vi kaller dette HD Traffic. Meningen er ikke bare å gi et høyoppløselig bilde men å gjengi mange detaljer på veiene i det gatebilde der du beveger deg. Vi fokuserer ikke bare på det som befinner seg rett foran deg, men gjengir også mye informasjon om det som befinner seg i nærområdet rundt der du kjører eller går, sier van der Made.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

– Nå satser vi på navigasjon med høyoppløselige kartreferanser og mange tilleggsfunksjoner, sier Joost van der Made.
Til toppen