SATSER PÅ VIDVINKEL

Panasonic har sett betydningen av å ha skikkelig vidvinkeloptikk i kompaktkameraene sine. De nye Lumix-modellene har brennvidde ned til 25 millimeter.

Nordisk produktsjef Anders Jonsson forteller at det er en bevisst satsing på god vidvinkel i kompaktkameraene sammen med funksjoner som berøringsskjerm og god bildeoppløsning.

– Bilder du tar, ikke bare innendørs men også ofte i by- og gatemiljø, krever en god vidvinkel. Dette savnes på mange av dagens kompaktkameraer. Det har vært vanlig å stoppe på 35 millimeter som en standard. Det er ikke vidvinkel, men tilsvarer normal brennvidde med den type bildebrikke som er vanlig i kompaktkameraer, sier Jonsson.

Panasonic har lenge samarbeidet med tyske Leica med optikken i kameraene. Det har blant annet gitt seg utslag i vidvinkel opp til 28 millimeter. Nå kommer to nye Lumix-modeller med brennvidde på 25 millimeter, og flere vil følge etter lover Jonsson. De to første modellene heter FX500 og FX35. Begge kommer på markedet i april. FX500-modellen vil koste 4.000 kroner mens FX35-modellen vil koste 3.000 kroner.

10 MP blir standard

På årets europeiske presseseminar var antall bildepunkter i kameraene tonet ned fra Panasonics side. Dette har vært et gjennomgangstema i mange år.

– Antall bildepunkter øker jevnt og trutt også på kompaktkameraene, men vi tror det vil stabilisere seg på et nivå på rundt 10 megapiksler i kompaktkameraene, sier Jonsson.

Panasonic kommer også med berøringsskjerm på flere av sine modeller og en ny type bildebrikke som skal ha lav egenstøy. Kompaktkameraene har manuell innstilling opp til 800 ISO, mens det er automatisk funksjon opp til 1.600 ISO. På den høyeste innstillingen kan det bli en del støy i bildet. Jonsson anbefaler at man innstiller kameraet på en hastighet på 200 eller 400 ISO.

FX500-modellen har berøringsskjerm, og det mener Jonsson vil bli mer og mer vanlig.

– Denne type skjerm tiltaler de unge. De er vant til andre produkter med tilsvarende skjerm som MP3-spillere. For eldre brukere tror jeg ikke berøringsskjerm er så viktig, sier han.

Denne sesongen vil Panasonic ha syv kompaktmodeller i det nordiske markedet. Totalt vil antallet modeller være 12.

Ny speilrefleks på Photokina

I oktober 2007 introduserte Panasonic sitt nyeste speilreflekskamera LT basert på standardformatet 4:3. Denne våren kommer det ingen nyheter i dette segmentet, men Jonsson varsler at det vil bli presentert nye modeller på høstens Photokina.

– Hvordan ser du på Panasonics stilling innen stillbildekamera i Norden nå?

– For det første er ambisjonen vår å nå 15 prosent markedsandel i Europa. I noen land ligger vi allerede over dette. Dessverre har vi ikke lykkes like bra i Norden. Her er markedsandelen vår seks prosent. Ambisjonen er å nå ti prosent i løpet av året. I Norge er andelen nå på mellom 4,5 og 5 prosent, sier Jonsson.

Bedret distribusjon skal være nøkkelen for å øke markedsandelen i Norge mener han.

ERIK ANDERSEN

Fagbladet Elektronikkbransjen nr.3/2008

Powered by Labrador CMS