- Her er to modeller som skal styrke oss i markedet for kompaktkameraer i kommende sesong, sier produktsjef Helge Rose hos Panasonic og viser modellene DMC-FX01 (til venstre) og DMC-TZ1.

Satser sterkere på foto

Også i Norge vil Panasonic bli større på foto og utvider distribusjonen.

Det bekrefter produktsjef Helge Rose hos Panasonic Norge AS. Nå skal den japanske produsenten utvide distribusjonen.

 

- Vi har allerede vært lenge i markedet med digital foto og har godt grep om elektronikkhandelen. Nå ønsker vi også å komme skikkelig inn i fotobransjen, sier Rose. Han vil ikke røpe hvilke fotokjeder Panasonic vil satse sterkest på, men mener bestemt at det ligger gode muligheter i denne delen av bransjen.

 

10 prosent

Rose sier også at målsettingen for Panasonic er å oppnå rundt 10 prosent av markedet for digital stillbildekameraer i Norge, det samme som Panasonic satser på i Europa-markedet som helhet. Det utgjør et volum på om lag 50.000 kameraer i året.

 

- Vi har en bred og fin kompaktserie. Kameraene har optisk bildestabilisator, som Panasonic har hatt lenge både i videokameraer og stillbildekameraer. Det er vi kjent for, og det gir brukerne store fordeler når de bruker produktene, sier Rose.

 

I tillegg til kompaktkameraene, vil Panasonic også markedsføre sitt første speilreflekskamera i Norge. Det skal konkurrere med toppmodellene fra fotoprodusentene og styrke Panasonic-merket på fotosiden.

 

- Dominert av billig LCD

Når det gjelder flatskjerm, ser det ut til at de nordiske landene opplever en litt annen markedsutvikling enn resten av Europa. I Norge og landene rundt oss har LCD fått en forholdsvis større andel av markedet enn utenfor Norden. Dette må også Panasonic ta hensyn til.

 

- Vi er i det norske markedet med LCD-TV med skjermstørrelse fra 20 til 32 tommer og vil fortsette med sterk satsing på LCD. Men på europeisk og internasjonal basis satser vi mest på plasma i fremtiden. Dette vil vi også gjøre i Norge, sier Rose. Han legger vekt på at konkurransen hardner kraftig til på små LCD-apparater og det vil bli stadig mindre marginer for denne gruppen. Rose tror markedet vil bli mer og mer dominert av outsider-produsenter og aktører som satser alt på pris foran kvalitet. Dette kan virke ødeleggende for de seriøse aktørene, mener han.

 

Panasonic vil altså bli mer synlig på store plasmaskjermer i Viera-serien. Japanerne tror plasma vil stå for rundt 40 prosent av omsetningen målt i verdi i Europa. Dette vil Panasonic ha sin del av.

 

Viera er ”familienavnet” på Panasonics flatskjermer. Den japanske produsenten satser nå sterkere på plasma enn på LCD.
Til toppen