På skjermen bak Steffen Hellmold sees grensesnittet i "PowerToGo", som gjør det mulig å ta med egen programvare for å få utnyttet innholdet på minnepennen. Foto: Stian Sønsteng

Selg minne samtidig med mobiltelefonen

- Mange selgere gjør behovsanalysen og forarbeidet, men glemmer å selge med lagringsmedia.

Det sier nøkkelkundeansvarlig Geir Gulbrandsen i tCom AS. Det norske selskapet ble etablert i 1995, og er leverandør av mobiltelefontilbehør til faghandelen og alternative kanaler. I oktober kjøpe selskapet svenske Parts Consumer Electronics Sweden AB i Motala.

- Vi kommer på sikt til å ha en uniformert produktbase for Sverige og Norge. Parts har enkelte produkt som er interessante for oss, og omvent. Oppkjøpet er gjennomført for at vi skal bli en skandinavisk leverandør. Ambisjonene ligger i å utvide til Danmark også, som et naturlig resultat av at kundene våre blir Skandinaviske. Skal vi følge med må vi være representert i de ulike Skandinaviske land, sier innkjøpssjef Trond Evensen til fagbladet Elektronikkbransjen.

Avdelingene i Norge og Sverige vil ha samme grunnplattform for data og artikkelnummer, samt lager både i Motala og på Furuset i Oslo.

Under CES i Las Vegas brukte Evensen og Gulbrandsen anledningen til å oppdatere seg på nyhetene fra minneleverandørene.

- Lexar er store for oss, spesielt på minnekort. USB er blitt et stort produkt, sier Gulbrandsen.

På Lexars stand under CES i Las Vegas får vi se en minnepenn med programvare som gjør det mulig å bringe med ikke bare sine egne filer - men også sine egne programmer.

- Lexar har alltid forsøkt å se på mer enn selve lagringskapasiteten når vi har utviklet USB-produkter. PowerToGo gir brukeren stor merverdi, og gjør det mulig å for eksempel vise en presentasjon - selv om den nødvendige programvaren ikke er installert på datamaskinene man plugger USB-enheten i, sier Steffen Hellmold.

Han er visepreident i Lexar, og direktør for forretningsområdet som driver med USB-minne og OEM-produkter.

- USB er blitt allemannseie. Folk ønsker å ta med seg en større mengde data, og med PowerToGo blir man i større grad uavhengig av hvilke programmer som er installert på maskinen der man kommer, sier Evensen i tCom.

Hos Lexar forteller man at PowerToGo etter hvert vil komme på alle USB-brikkene deres. En annen nyhet de lanserer på CES, er kapasitetsmetret som viser hvor mye av USB-brikken som er brukt, selv når den ikke er koplet i en datamaskin. Her benyttes samme skjermteknologi som for eksempel Sony bruker i sin nye elektroniske bok.

- Som leverandør av mobiltilbehør satser vi sterkt på minnekort til mobiltelefoner. Dette markedet er i sterk vekst, og her har handelen en jobb å gjøre for å selge ekstra minne samtidig som de selger telefonen. Kunden vil uansett oppdage at hun eller han trenger mer minnekapasitet, og da gjelder det å benytte anledningen når man først har kunden i butikken, sier Evensen.

Geir Gulbrandsen (t.v.) og Trond Evensen i tCom mener Lexar tilbyr minneprodukter av høy kvalitet.
Lexars Jump Drive Mercury gjør det mulig å se hvor mye plass det er igjen på USB-brikka, selv når den ikke er koplet til en datamaskin. Skjermen er av samme slag som brukes i Sonys e-bok.
Svenske Michael Raisanen, PR-konsulent i DBA som holder til å på 156 Fifth Avenue i New York, viser Lexars USB-penn med kapasitetsmeter.
Til toppen