Christian T. Helle (t. v.) i Japan Photo og André Aakermann i Tura Scandinavia på fotomessen. Foto: Stian Sønsteng

SELGER PÅ PRIS OG KUNNSKAP

– Sluttkunden er opptatt av pris. Vi viser en forskjell ved både å ha best kunnskap og den besteprisen.

Christian T. Helle er prosjektansvarlig for innkjøp og logistikk i Japan Photo. Han fortsetter:

 

– Vi har sett hvordan Elkjøp og Expert har tatt markedsandelene våre med null kunnskap og best pris. Nå skal vi være best på begge områder.

 

– Hvordan lar dette seg gjøre?

 

– Alt er mulig hvis du bare regner riktig. Selvfølgelig må du ta en ordentlig prat med leverandørene, slik at de også er med på dette spillet, sier Helle.

 

Vi møter ham på fotomessen på Lillestrøm sammen med André Aakermann i Tura Scandinavia, som blant annet leverer kjeden objektiver fra Sigma, stativer fra Manfrotto, Gitzo og Hama, samt renseprodukter til objektiver og hus fra Visual Dust.

 

Helle karakteriserer Tura Scandinavia som en sterk samarbeidspartner.

 

– De er med å styrke bredden vår.

 

Japan Photo er opprinnelig et dansk selskap. I dag er de tyskeide, og til stede i Norge og Sverige. Norge er selskapets største marked med nitten butikker og netthandel, i Sverige har de seks butikker. Helle forteller at de opererer med skandinaviske, nasjonale eller til og med lokale avtaler.

 

Ikke helt naturlige priser

– Hos oss står man litt fritt til å kunne tilpasse seg lokalmiljøet, sier Helle.

 

Han beskriver det norske markedet som tøft, men spennende.

 

– Vi ser flere av våre gamle konkurrenter forsvinner, mens nye kommer til. Vi ser også en bevegelse mot netthandel, og dette gjør mye med prisene, sier Helle.

 

Han mener Japan Photo alltid har vært flinke til å ta vare på den gjennomsnittlige familiekunden. Nå har de utvidet sortimentet for også å treffe de profesjonelle kundene.

 

– Vi tilbyr blant annet mellomformat og dyrere stativer som Gitzo, som er noe av det beste du får tak i, sier Helle.

 

Aakermann mener man ser en klar vridning mot at kundene til Tura er større enheter som dytter de store volumene.

 

–Kjedene tar grep, og når det gjelder Japan Photo føler jeg at de har vært flinke til å strukturere en drift som virkelig gjør at de er bærekraftige og leverer bra til kunden samtidig som de har en forretningsmodell som er levelig, sier Aakermann.

 

– Dere leverer også til elektrohandelen. Hva er forskjellen på disse og fotohandelen?

 

– Japan Photo er faghandel og de kan foto. Brunevarebransjen tar nok en god del markedsandeler, men de er ikke helt der ennå at forbrukeren setter likhetstegn mellom dem og foto, sier Aakermann.

 

– Hva betyr messen på Lillestrøm for dere?

 

– Vi får vist frem hvem vi er, hvilken bredde og kunnskap vi tilbyr. Dessuten kan vi ha det litt moro med kundene og kjøre priser som ikke er helt naturlig, sier Helle.

 

Til toppen