SEND EPOST TIL FOTORAMMEN

– Nå kan venner og kjente sende en epost med bilder direkte til den digitale fotorammen din.

Det sier salgs- og markedssjef Rune Reiersen i Focus Nordic Norge AS, tidligere Aronsen AS.

Han har nettopp fått inn den digitale fotorammen Easyshare Pulse fra Kodak inn til kontoret på Rud i Bærum, og smiler bredt når kollega på ordre/kundeservice Sverre Ramstad lykkes med å sende det første bildet til rammen via epost.

– Det finnes allerede fotorammer på markedet med trådløst nettverkstilkopling og mulighet til å laste opp bilder via en URL-adresse på internett, men teknologien har vært litt prematur med mange feilkilder. Med Pulse er det blitt så enkelt at man sender bilder til rammen via en dedikert epostadresse hos Kodak, sier Reiersen.

Fotorammen kan settes opp via Kodaks nettsider, og man kan laste opp bilder herfra, via Facebook eller epost.

– Kodak markedsfører sine produkter som Easy Share, og nå er det virkelig blitt enkelt å dele innhold. For eksempel kan man sette opp rammen slik at den automatisk henter inn bilder som blir lagt til din egen eller andres Facebook-profiler, sier Reiersen.

De digitale fotorammene har vært på markedet i tre-fire år, og Reiersen mener det har skjedd en stor utvikling når det gjelder brukervennlighet.

Dørstokkmil

– Det har vært ei dørstokkmil for den eldre garde å laste opp bilder. Dette er et typisk gaveprodukt, og jeg ser for meg at mange nå vil benytte muligheten de har til å laste opp bilder direkte til mor og far – såfremt de har et trådløst nettverk, sier Reiersen.

Pulse har bare 512 MB internminne, men dette gir plass til hele 4.000 bilder.

– Bildene nedskaleres automatisk til riktig størrelse, og vises krystallklart på den LED-belyste skjermen med 800x600 bildepunkter takket være Kodaks fargestyringsprogram, sier Reiersen.

Pulse kommer i butikkene i mai i 4:3-format, med 7-tommers berøringsskjerm, til 1.500 kroner. Reiersen mener dette er stort nok for de fleste.

– Vi er klart markedsleder i Norge når det gjelder digitale fotorammer, og solgte over 40.000 enheter i 2009. Vi har rammer fra Kodak, Jobo og Focus, i størrelsene 7, 8, 10 og 15 tommer, med priser fra 400 kroner. Volumet ligger på sju tommer, sier Reiersen.

Lommevideo

Han viser også frem Kodaks nye lommevideokamera Easyshare Play Sport, med opptak i full HD 1080p. Dette er vanntett ned til tre meter, og koster 1.500 kroner.

– Pocket Video er et segment i sterk vekst. Sanyo var først ute, fulgt av Kodak og de andre store. Dette er et kjempekult ungdomsprodukt, og den medfølgende programvaren gjør det svært enkelt å dele opptakene med andre via sosiale medier som Facebook, Kodak Gallery, Flickr og YouTube, sier Reiersen.

En tredje nyhet fra Kodak er kameraet Easyshare Slice, med 3,5 tommers LED berøringsskjerm, optisk bildestabilisator og 5 x optisk zoom. Bildene kan organiseres etter person, sted, hendelse eller dato. Ansiktsgjenkjenningen skal gi skarpe og korrekt eksponerte bilder. Brennvidden fra 35 mm, og videoopptak skjer i 1280x720 bildepunkter med 30 bilder i sekundet. Kommer i blå, lilla, orange og sort. Pris: 3.300,-

– Slice er skreddersydd for digitale bilderammer, med mulighet til å merke bildene i kameraet som du ønsker å dele. Så fort du kopler kameraet til datamaskinen, skjer delingen automatisk takket være en medfølgende programvare. Enten til fotorammen eller de sosiale nettstedene, sier Reiersen.

Powered by Labrador CMS