SENNHEISER VISER BREDDE

Steen Peitersen i Sennheiser Nordic er strålende fornøyd over at selskapet på CES kunne vise sin bredeste produktlinje noen sinne.

– Dette er den største og flotteste produktlinjen vi noen sinne har hatt. Vi har produkter for reise, mobil både med og uten blåtann, samt sportsmodeller i samarbeide med Adidas, sier Norden-sjef Steen Peitersen.

– Er det en ny tankemåte for Sennheiser å dele produktene inn i kategorier som mobil, reise og sport?

– Vi har aldri hatt så mange produkter som nå, så det er naturlig å tydeliggjøre de ulike bruksområdene. Folk har ikke lenger bare én hodetelefon. De har en svært mobil livsstil, og hører musikk over alt hvor de er – i bussen, bilen eller på løpetur. Det er naturlig at Sennheiser som en av markedslederne har produkter for alle bruksområder. Det er nytt at Sennheiser er med i stort sett alle kategoriene, og det er spennende, sier Peitersen.

Historisk kommer Sennheiser fra lydsiden. I følge Peitersen revolusjonerte de hodetelefonene i 1968 med modellen HD414.

– Det er vi som fant opp den åpne teknologien som mange siden har kopiert, sier Peitersen.

– Hvordan har Sennheiser lykkes i å henge med i utviklingen?

Henger godt med

– Vi har det siste året kommet med flere modeller innen det vi kaller Fun & Fashion, som retter seg mot yngre mennesker som ikke bare vil ha god lyd men også godt design. Modellene 228 og 238 samt den nye 400-serien er gode eksempler på dette. Vi er nok ikke så ekstreme som enkelte andre, men vi tilbyr gode produkter i kategorien.

– Har dere et litt mer traust preg?

– Vi er 65 år gamle og er ikke noe ungt firma. Men vi henger godt med, mener Peitersen.

Han trekker frem samarbeidet med Adidas, og understreker at de heller ikke her kompromisser på lydkvaliteten.

– Vi har vår egen teknologi, og utviklingen foregår fortsatt i Tyskland. Produktene fra 500 kroner og oppover samt mange av de nye i Expression Line har kun Sennheiser-produserte elementer. Som høyprofilleverandør til musikkbransjen over hele verden setter vi lydkvaliteten høyere enn alt, sier Peitersen.

Han fremhever støydemping som et område der Sennheiser alltid har vært sterke. På CES lanserte de tredje generasjon NoiseGard, med produkter både til mobiltelefon og musikkavspilling.

MM450 med alt

– Sammen med selskapet Kleer technology har vi utviklet en ny trådløs lineær digital overføringsteknologi som ikke komprimerer lyden. Dette er produkter til entusiasten, og vi har med RS160 et tilbud mobilt og trådløst produkt med en rekkevidde på 25 meter. RS170 og RS180 er stasjonære modeller med opptil 100 meters rekkevidde, sier Peitersen.

Han trekker frem MM450 Travel som den mest spennende modellen, med støydemping, innebygd mikrofon, blåtann og oppladbare batterier. Pris: 3.000,-

– Dette er kanskje først og fremst en modell for forretningsfolk, men også unge mennesker som både er mobile og på nett. Her har du har alt i én hodetelefon, og kan svare på oppkall fra mobiltelefonen. Det sitter støydemping både for mikrofonen og for lyden, sier Peitersen.

Han karakteriserer CES som den viktigste trendsettende messen, der Sennheiser viser fleste nyheter.

– Hvordan har Sennheiser klart seg i Norden det siste året?

– Utrolig fint, tross finanskrise og valutaproblemer. Vi har stadig nye produkter innen alle segmenter, og ligger godt an i Norge. Etter at vi startet opp vårt nordiske selskap har vi økt markedsandelene godt, sier Peitersen.

Powered by Labrador CMS