KM Electronics har få ansatte men stor omsetning og stort sortiment i nybygg på Jessheim. Fra venstre logistikkansvarlig Pål Jeppsson, regnskapsansvarlig Kristin Andreassen og daglig leder Jonas Molander. Foto: John Berge.

Ser fremover med god produkttilgang og god logistikk

– Jeg tror forhandlerne synes det er ok å handle fra et firma som er fremtidsrettet og har gode logistikksystemer.

Det sier daglig leder Jonas Molander (40) hos utstyrsleverandøren KM Electronics AS på Jessheim. Selskapet har flyttet inn i et nytt, selveiet forretningsbygg på 1.200 kvadratmeter.

 

M olander forteller at det 17 år gamle selskapet har god tilgang på nye produkter, og at han er svært fornøyd med det nye næringsbygget.

 

– Vi brukte en halv million kroner i året på å betale leie og hadde dessuten upraktiske lokaler. Nå er bygget vårt finansiert bare med leieinntektene, og eiendommen og bygget var verdt det dobbelte så snart vi tok det i bruk, forteller Molander.

 

Det syder og gror i Jessheim-området, som vokser i rekordfart. Nærheten til Gardermoen flyplass er nøkkelen, foruten at det er gode oppvekstmiljøer i området. Oslo-gutten Jonas har selv forlengst flyttet fra hovedstaden til kommunen hvor KM Electronics AS har sin base.

 

– Den store fordelen for oss med nybygget er logistikken. Endelig har vi lageret på samme sted som kontorene. Jeg tror også forhandlerne av våre produkter synes det er ok å handle fra et firma som er fremtidsrettet og har gode logistikksystemer, sier Molander.

 

 

 

Familiedrevet

Han eier 50 prosent av KM Electronics, svigerfar Karstein Klausen eier resten. Derav firmanavnet, hvor K står for Klausen og M for Molander. Kirsten, kona til Jonas, er markedssjef i firmaet. I tillegg er Kristin Andreassen regnskapsansvarlig og Pål Jeppsson logistikkansvarlig. I 2005 var omsetningen på 10 millioner kroner. I år restruktureres nettet av salgsagenter, og på nyåret kom firmaet endelig i gang med nettbutikk for forhandlerne.

 

– Kan du fortelle litt om bakgrunnen for firmaet?

 

– I 1989 så vi et nytt marked innenfor parabol og satellitt. Dette var på den tiden da dette markedet for alvor begynte å ta av. Mens hovedleverandørene fokuserte på parabolen og mottaksenheten, fikk vi laget spesialkabler for dette utstyret. Det gikk bra og vi ble raskt markedsleder. Så gikk det sakte fremover i f lere år, og i 1998 tok vi et kvantesprang da vi overtok sortimentet til Nokia Parts. Med årene er vi blitt en totalleverandør av tilbehørsprodukter, sier Molander.

 

Han mener elektronikkbransjen også nå er inne i en spennende nybrottstid.

 

– Stikkordet er «high grade». Vi er inne i en fase hvor skifter fra analog til digitalt på mange felt. Det er et stort behov for overgangskabler mellom gamle og nye enheter, og nye kabler. Tidligere kunne man selge kabler til analog overføring av lavere kvalitet, men de nye digitale formatene krever «high grade», det være seg HDMI-, DVI- eller RGB-kabler, poengterer KM Electronics-sjefen.

 

 

 

Produkter

I år har firmaet flere produkter de satser spesielt på. Oppheng av flatskjermer er en etterspurt vare, og her tilbyr KM Electronics festeanordninger av merket Barkan. I følge Barkan selv er de det merket som vokser hurtigst i Europa innenfor opphengsløsninger.

 

– Mange forhandlere klør seg i hodet og lurer på hvordan de kan selge mer av slike løsninger og presentere det på en god måte. Jeg synes Barkan har fin design, som egner seg både for oppheng og bordesker som følger med, sier Molander.

 

Han er glad for at bransjen og kundene har oppdaget Barkans fordeler når det gjelder kvalitet.

 

– Et stort problem med mange opphengsløsninger er at de siger ut – det er tross alt stor vekt som skal holdes på plass. Spesielt for stativene som har sving-, vri- og tiltfunksjon er dette et problem. Barkan har en bremsemekanisme, lik den vi finner på biler, som sørger for at skjermen holder seg på rett plass. Produktene følger også den internasjonalt anerkjente VESA-standaren med hensyn til hullplasseringene for skjermene, og det er mulig å kjøpe en adapter for de skjermtypene som ikke følger standarden.

 

 

 

Rosende omtale

En annen suksess for KM Electronics er tidligere omtalte Disc Repair Pro. Nå er over 50.000 enheter solgt i markedet. I disse dager slår bladet Digital World til med en test, hvor en CD er kjørt over på grusen og vekket til live igjen med bruk av enheten.

 

– Folk har problem med å forstå at noe kan virke så godt. Disc Repair Pro er bra på mange måter. Systemet fikser kundenes problemer; de vil gjerne ikke kaste en plate eller film selv om den har riper. Når man ser at produktet faktisk hjelper, gir det også masse velvilje til firmaet som har solgt dem det, mener Molander.

 

Som i andre firma, er det som regel kun når det er negativ respons at KM Electronics hører noe fra kunder eller sluttbrukere. Men med Disc Repair Pro er saken annerledes. Her blir firmaet jevnlig kontaktet av mennesker som vil skryte av produktet.

 

– Jeg har aldri opplevd maken til respons, sier Molander.

 

KM Electronics AS har eneretten til Disc Repair Pro i Norden og England.

 

– Vi selger godt i hele Norden, ikke bare i Norge. I England er salget for dårlig i forhold til potensialet.

 

Et nytt produkt firmaet satser på er OneClean fra danske Am. Dette er en rengjøringspakke for flatskjermer, med en ikke alkoholbasert spray og pussepute.

 

– Her er det stort salgspotensial. Man vil jo ikke at folk skal ødelegge flatskjermene med sterke rengjøringsmidler som ødelegger folien.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Daglig leder Jonas Molander med et knippe av KM Electronics mest populære produkter, blant annet Disc Repair Pro.
Opphengsløsninger fra Barkan er en av årets store salgssuksesser for KM Electronics. Systemene har en bremse som skal sørge for at TV-en blir stående i ønsket posisjon. Her er Barkan 34 og 63.
Firmaet tok i bruk sitt nye forretnings- og lagerbygg i november i fjor. Jonas Molander er fornøyd med logistikken.
Til toppen