SERVERER KAFFE OG VAFLER i samarbeid med Tine og Lerum

Fremst i porteføljen til Reuro AS står tyske kaffemaskiner og traktere fra Melitta og den svenske vaffeljernklassikeren Åviken.

Nå ser småelektriskleverandøren Reuro AS lyst på fremtiden. En avtale med Tine og Lerum syltetøy skal gi leverandøren ny giv i markedet.

Det dufter særdeles godt når fagbladet Elektronikkbransjen svinger opp foran inngangsdøren til Reuro AS i tettstedet Ask i Gjerdrum kommune, et fint sted med frodig natur og avslappende omgivelser en halvtimes kjøring fra Oslo sentrum.

– Kom inn! Du vil vel ha kaffe og vafler? spør Harald Stadsnes (43), nøkkelkundesjef i firmaet.

– Ja, takk til vafler, men nei til kaffe, svarer bladets utsendte medarbeider, hvorpå også Stadsnes medgir at han ikke drikker kaffe, men heller latte. Her selger Reuro blant annet nye patenterte modeller fra Melitta, der man bruker melkepulver i stedet for å steame melk.

Familiebedrift

Reuro AS ble for snart 30 år siden etablert som et datterselskap av finske Reunanen & Roviola, for salg av elektriske bordgriller på det norske markedet. I 1983 kjøpte ekteparet Inger Lise og Ole Bernhard Stake selskapet, og siden har Reuro AS vært leverandør av kjøkkenutstyr og småelektriske husholdningsartikler på det norske markedet.

Kontor og showrom er på Ask i Gjerdrum, mens lageret er rett i nærheten, på Skedsmokorset, men skal nå flyttes til Kløfta.– Bedre betingelser på et bedre lager, og flyttingen går som en lek. Vi driver også eget transportfirma, forteller ny daglig leder av året, Ole Arnfinn Stake (27).

Han er sønn av firmaets Inger Lise og Ole Bernhard Stake, som fortsatt er aktivt med i driften og eier firmaet sammen med sønnen og datteren. Ole Arnfinn har blant annet jobbet som butikksjef hos Jernia på Storo i Oslo og på Strømmen, før han vendte tilbake til familiebedriften.

Skal bli bedre

I 2008 hadde Reuro AS en omsetning på 30 millioner kroner. Det er et stykke ned fra høyeste registrerte omsetning på nesten femti millioner kroner for seks år siden.– Finanskrisen har ikke rammet oss så sterkt, men vi har utfordringer som alle andre. Stort sett er vi kommet styrket ut av det hele. Vi hadde ikke det beste året i fjor, men man lærer av sine feil. Som importører er vi også utsatte for valutasvingninger. Vi kjøper alt i euro eller dollar, og det merkes når man importerer med svak kronekurs.– Hva er planene for 2010?– Vi skal følge opp kjedene mye bedre enn tidligere, rendyrke konseptet og fokusere på færre produkter. Tidligere har vi holdt på med litt for mye forskjellig.

Vaffelpressen

Og vafler er de altså kløppere til, hos Reuro AS. Ofte er selgerne å se ute i butikkene, hvor Åviken-vaffeljernene frister kundene med Tines «nå» vaffelrøreblanding og syltetøy fra Lerum.– Neste år skal vi også legge inn en vaffeltipsbrosjyre fra Tine, samt å ha på en Tine Nå-logo på alle Åviken-eskene, forteller Reuro-gutta.Ideen om å samarbeide med Tine kom i fjor.– Vi vil tenke litt nytt og annerledes. Vi er et lite norsk selskap uten de samme budsjettene som de store internasjonale. Tine er det desidert tyngste varemerket i Norge, så det er veldig spennenede å få samarbeide med dem. Det startet med at vi ville bruke deres vaffelrøre til demonstrasjonene. Tine hadde ønske om at de fikk markedsføre seg på våre produkter, og det ser vi enda større verdi av enn vaffelrøren vi bruker. Tine er med på å heve anseelsen av Åviken-merket, og er en døråpner i demosammenheng.– Hva med Lerum syltetøy?– Lærum har også en stolt tradisjon med god kvalitet og passer sammen med vaffeljernene våre.

– Når vi står i butikkene og steker skaper det miljø, det skjer noe i butikken og vi opparbeider oss et nært og godt forhold til dem som driver butikkene.

Årlig selger Reuro AS cirka 40.000 Åviken-vaffeljern. Selv storhusholdninger bruker det, fordi kvaliteten er så bra og prisen mye lavere enn proffutstyr, hevder Reuro AS.Det norske firmaet kjøpte rettighetene til varemerket for to år siden. Selv om jernene nå lages i Kina, inneholder de flere europeiske komponenter, blant annet plast og kontakter.– Åviken er veldig anerkjent i Norge og salget har stadig økt. Siden vi bare har arbeidet direkte mot butikkene, falt vi ut hos de store kjedene – men i løpet av de siste par årene er vi kommet på plass igjen hos alle de store og viktige kjedene.

Kaffekvalitet

Melitta feiret i fjor 100 år, og den tyske produsenten er en av fem som har traktere godkjent av stiftelsen Norsk kaffeinformasjon.– Det er mye rart på markedet. Kvalitetsnormene til Norsk kaffeinformasjon gjør at forbrukeren er trygge på at det man kjøper holder en god kvalitet.Andre produkter? Ja, selvsagt, og for mange til at vi kan nevne alle. Men i sortimentet finnes blant annet Ritter oppskjærsmaskiner, Vax støvsugere, Emsa termokanner og kjøkkenutstyr, japanske kokkekniver fra Kai, Moser hygieneprodukter, Rommelsbacher kokeplater, varmeplater og racletter, samt et stort utvalg fra vannkokere til bord- og gulvvifter fra Clatronic og Bomann.

– Men elektriske bordgriller som firmaet startet med, de er ikke her lenger?– Nei, nå er det racletter. Salget øker jevnt. Det er en sosial måte å spise på, uten søl og rot.

Powered by Labrador CMS