Sergej Demjancenko i Elesco Nord Barents Service AS i Båtsfjord i Finnmark utførte service på en oppvaskmaskin da vi besøkte ham i 2016. Foto: Stian Sønsteng

SERVICEBESTILLING MED KORONA-TILTAK

Hver måned benytter nesten 10.000 forbrukere servicebestilling.no. Nå er tjenesten oppdatert med informasjon i forbindelse med korona-epidemien.

– Tiltakene følger myndighetenes råd for å redusere kontakt mellom mennesker, og disse bør være godt kjent for de fleste, men vi ønsker å være føre var både av hensyn til kundene og serviceteknikerne som kommer på hjemmebesøk, sier administrerende direktør Jan Røsholm i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

I bransjeforeningen inngår Norske Elektroleverandørers Landsforbund (NEL), der hvitevareleverandørene er med. NEL eier portalen servicebestilling.no, som driftes av Logiq. Her registrerer sluttkunder sitt servicebehov, og oppdraget sendes direkte til nærmeste godkjente verksted.

Administrerende direktør Jan Røsholm i Stiftelsen Elektronikkbransjen. Foto: Stian Sønsteng.

– Verkstedet tar kontakt med kunden, utfører oppdraget, og hvis det er snakk om en reklamasjon går regningen direkte til leverandøren. Hvis det er snakk om en betalbar service, går fakturaen direkte til kunden, sier Røsholm.

Nedgang i mars

Hver måned går 8.000-10.000 oppdrag gjennom systemet, men i mars har Røsholm sett en liten nedgang.

– Dette skyldes korona-epidemien, og at en del kunder utsetter bestillingen fordi de ikke ønsker å få folk inn i hjemmet. En del verksteder har også problemer med ansatte i karantene, eller at de må være hjemme med små barn, sier Røsholm.

En del kunder utsetter bestillingen fordi de ikke ønsker å få folk inn i hjemmet

Han understreker at mange oppdrag kan sees på som samfunnskritiske.

– Det kan være snakk om kjøleskap og frysere for matoppbevaring, eller en vaskemaskin for å holde tøyet rent, sier Røsholm.

I kjølvannet av korona-epidemien har kunden fått anledning til å avbestille et planlagt servicebesøk uten ekstra kostnad. 

Råd til kundene

servicebestilling.no informeres kundene etter at de har lagt inn postnummer og produktets merke om følgende punkter:

  • Teknikere arbeider i henhold til myndighetenes råd om å redusere kontakt mellom mennesker, teknikeren vil derfor bl.a. ikke kunne håndhilse
  • Hold god avstand mellom deg selv og teknikeren (teknikeren vil gjøre det samme) når du beskriver apparatets problem, og om mulig, forlat helst rommet når teknikeren jobber
  • Still gjerne produktet tilgjengelig så du og teknikeren ikke behøver å ha nær kontakt ved f. eks. å løfte produktet sammen
  • Vi vil være takknemlige hvis du kan lufte ut på dagen for besøket, og desinfisere arbeidsområdet før besøket
  • Ikke alle teknikere vil ha verneutstyr siden sykehus og omsorgsarbeidere er prioritert når det gjelder tilgjengelighet
  • Vennligst informer på forhånd (eller ved ankomst) dersom ansatte eller familiemedlemmer har feber eller akutte luftveissymptomer som kan være en indikasjon på forkjølelse eller influensa
Til toppen