Magne A. Iversen i Gitarhuset står for salgsutstillingen under Larvik gitarfestival. Foto: Stian Sønsteng.
Gitarhuset hadde med seg elleve leverandører på salgsutstillingen under Larvik gitarfestival. Foto: Tommy Rasmussen.
Thomas Revheim er demonstratør for Roland. Foto: Stian Sønsteng.
Det ble vist mange pedaler i Larvik. Foto: Tommy Rasmussen
Under salgsmessen under Larvik gitarfestival stilte Gitarhuset og elleve leverandører med en stab på over 40 personer. Foto: Stian Sønsteng
Mange benyttet anledningen til å prøvespille gitarene som var utstilt under Larvik gitarfestival. Her hos Yamaha. Foto: Stian Sønsteng

SETTER GITARHUSET PÅ KARTET

– Denne salgsutstillingen setter oss på kartet, og viser at vi er en av de største aktørene på markedet, sier Magne A. Iversen i Gitarhuset.

Under Larvik gitarfestival den 9. til 11. mars er Gitarhuset for sjette år ansvarlig for messedelen. Iversen sier de aldri har hatt så stort fokus på salgsbiten som i år.

– Vi har vært tydelige i markedsføringen om at dette er en salgsmesse med gratis inngang, og messen har fått en større plass i selve festivalen i år, sier Iversen til fagbladet Elektronikkbransjen.

Gitarhuset har to butikker samt en nettbutikk. Iversen forteller at Megastore-avdelingen på Alnabru i januar og februar hadde en økning på 95 prosent, mens butikken i Oslo sentrum økte 26 prosent.

– Vi er selvsagt strålende fornøyd, og man må huske på at dette er tredje driftsår på Alnabru, sier Iversen.

– Hvordan vil du forklare resultatet?

– Det handler om å være proaktive og møte kundene, i et marked som er tøft.

– Hvorfor har dere engasjert dere i salgsutstillingen under Larvik gitarfestival?

– Først og fremst fordi vi fikk muligheten. Dette er blitt et stort arrangement, med artister som trekker mange hit til Larvik, sier Iversen.

Han sier messen er blitt stadig større, og forteller at de i år har med seg elleve utstillere.

Eget akustisk rom

– Interessen fra leverandørene er veldig positiv, og de vil gjerne markedsføre merkene sine gjennom Gitarhuset. De viser produktene, mens det er vi som selger dem, sier Iversen.

– Kommer det folk langveis fra til messen?

– Det har vi inntrykk av. Vi legger mye markedsføring i dette, og det begynner å bli godt kjent at man her kan se veldig mange gitarer – også i de dyrere prisklassene som man kanskje ikke vanligvis får se i tradisjonelle musikkbutikker.

Fra salgsutstillingen under Larvik gitarfestival. Foto: Tommy Rasmussen.

– Er det mange rene salg under messen, eller er det slik at folk kommer tilbake til dere senere for å handle?

– Det er nok en kombinasjon. Mange kommer nok hit for å gjøre gode kjøp, siden vi har gode priser her. Vi har gitarer her for mange millioner kroner, og viser et bredt utvalg. Mange av gitarene er i øvre sjikt, og det trengs stor kompetanse for å selge dem.

– Er det noen spesielle gitarer du vil trekke frem?

– Steve Vai spiller på messen, og hans signaturgitar er stilt ut. Vi har mange dyre modeller fra Fender, Gibson og stort sett alle de store merkene. På akustisk har vi blant annet Martin, og også dyre flamenco-gitarer, sier Iversen.

Vi har gitarer her for mange millioner kroner, og viser et bredt utvalg

For første gang har de et eget rom der folk kan se og prøvespille de akustiske instrumentene, skjermet fra lyden fra de elektriske instrumentene i hovedsalen.

– Går dere i pluss, eller er dette en investering for å markedsføre Gitarhuset?

– Vi har gått i en god pluss, og ser absolutt at dette gir oss noe tilbake, sier Iversen.

Planlegger neste år

Gitarhuset stiller med seks medarbeidere på Larvik gitarfestival.

– Så nå er butikkene deres på Alnabru og i Oslo sentrum tømt for folk?

– Vi holder åpent begge steder fredag og lørdag, men det er færre varer der enn ellers siden vi har tatt med oss gitarer og tilbehør for flere millioner kroner hit til Larvik.

– Er det slik at enkelte venter med å kjøpe seg en ny gitar til de kommer til Larvik?

Gitarhuset hadde med seg elleve leverandører på salgsutstillingen under Larvik gitarfestival. Foto: Tommy Rasmussen.

– Enkelte har nok en forventning til det som skjer denne helgen. De vet at her får de se mye flott, sier Iversen.

– Selger dere også mye tilbehør her?

– Dette er noe vi har satset mer på i år, og vi legger fokus på strenger, kabler og ikke minst pedaler og forsterkere.

– Hvem er den typiske besøkende på messen?

– Det er gitarentusiasten. Vi ser også at mange tar med seg barna hit, bruker mye tid og har store drømmer, og gjerne også handler.

I år er det første gang at leverandørene stiller med demonstratører som kjører korte sekvenser fra scenen midt i salgslokalet.

– Dette er for å få mer fokus på produktene som fortjener litt mer oppmerksomhet, sier Iversen.

Med de seks fra Gitarhuset og elleve leverandører er det en stab på messen på 41 personer.

– Vi er allerede i gang med å planlegge neste års messe, som vi ønsker å gjøre enda større. Dette er en bra ting både for Gitarhuset, men også for de gitarinteresserte og leverandørene. Vi har mange utstillere her som kommer fra Sverige, som har valgt å ta turen hit, fordi de ser fordelen med dette.

Les alt om Larvik gitarfestival i digitalutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 2/2018.
Til toppen