SETTER NY STANDARD for skrivebordshøyttalere

– Gigaworks T3 er et 2.1-høytalersystem der vi setter en ny standard for hva skrivebordshøyttalere kan.

Det sier Jan Hvidberg i Creative Labs, som på IFA for første gang kunne vise høyttalersystemet Gigaworks T3. Produsenten har lånt navnet av teknomagasinet T3, der de tre Tene står for Tomorrows Technology Today. Hvidberg mener navnet passer.

– Satellitthøyttalere gir en veldig detaljert lydgjengivelse takket være fulltone-elementet som kombinerer de fyldige mellomtonene med klar diskant. Lyden fra høyttalerne smelter sammen med subwooferen som bruker tre elementer for å lage den kraftige, dype bassen. Systemet er innstilt slik at brukeren får den fulle og mest naturlige gjengivelse av musikken, sier Hvirberg.

Systemet er på tur ut i butikkene, og koster 1.800 kroner. I begynnelsen vil Creative selge det i sine standardkanaler i Norge, som Elkjøp, Expert og Komplett.

– Bedre enn de dyrere

– Hvilke produkter konkurrerer T3 med?

– Her på IFA har vi en sammenlignende test med et sett fra Bose som koster 1.000 kroner mer, der de som har lyttet er enige om at vårt anlegg spiller mye bedre, hevder Hvidberg.

På IFA er det Creatives akustiske designer fra Singapore som demonstrerer anlegget.

– Dette er hans mesterverk, og han har arbeidet i over ett år for å optimalisere størrelse og lydkvalitet - der målet er at systemet skal gi en presis lydgjengivelse, slik at det som kommer ut av høyttalerne er det samme som ble spilt inn, sier Hvidberg.

– Creative arbeider mye med lydforbedringsteknologien X-Fi. Hvordan er det å kombinere denne med T3?

– Man må skille mellom dette. Ingen høytalere er gode hvis kilden er dårlig, og T3 har en førsteklasses gjengivelse av godt lydmateriale. Hvis man spiller komprimerte lydfiler, vil X-Fi gjøre underverker med disse – også når de spilles på T3, sier Hvidberg.

Tre danske og en norsk utgjør fire femdeler at det europeiske hovedkontoret for Creative innen forbrukerelektronikk.

– Vi gjennomførte i juli store endringer i den europeiske organisasjonen, og det er fantastisk for oss ved det gamle nordiske kontoret at vi har vært dyktige nok til at vi nå har det europeiske hovedkontoret for CE-produkter, sier Jan Hvidberg.

Danske Dennis Dress har vært i selskapet i åtte år, og ble 1. januar europeisk salgsdirektør for forbrukerelektronikk. Sammen med seg har han norske Torstein Myklebostad (nord-europeisk salgssjef), Olivier Bonnafoux (sør-europeisk salgssjef), samt de to danskene Kristian Gunvald (Brand Manager Headphones & MP3 Speakers) og Jan Hvidberg (Brand Specialist MP3 & MP3 Accessories).

Fagbladet Elektronikkbransjen nr.8/2008

Powered by Labrador CMS