Norgessjef Victor Bengtsson i Siba viser frem annonseavisen med sykkel på kjøpet-kampanjen de lanserte fire dager etter at den nye markedsføringsloven trådte i kraft i Norge.

Siba har solgt 65.000 SYKLER PÅ KJØPET

Den 1. juni fikk Norge en ny markedsføringslov. Siba var blant de første som benyttet seg av muligheten man nå har til å tilby et produkt på kjøpet.

I Sverige har de så langt solgt produkter med 65.000 sykler på kjøpet.

– Sykkelkampanjen handler om varemerkebygging, og vi lanserte den i Norge fire dager etter at den nye loven trådte i kraft. Reaksjonen fra kundene var slående; de spurte først om dette var sant – og da de fikk se sykkelen ville de knapt tro at de at de fikk den med på kjøpet, sier landssjef Victor Bengtsson i Siba.

Siba tilbød sykkelen på kjøpet med ulike TVer fra Samsung og Philips, en datamaskin til 3.500 kroner – og en 3G-pinne fra Tele2 med en årskostnad på 1.189 kroner. Kjeden oppgir verdien på sykkelen til å være 2.500 kroner.

Markedsandeler

– Når man ser på den nye loven finnes det en rekke muligheter. Dette er en EU-standarisering og tilsvarer loven vi har hatt i Sverige. Den aktøren som utvikler markedsføringen er den som tar markedsandelene, sier Bengtsson.

Han forteller at det har irritert mange svenske sykkelforhandlere at Siba hos broderfolket har gitt med 65.000 sykler på kjøpet – noe som gjør dem til en av de største sykkelforhandlerne i Sverige.

– Noen av dem forsøkte å møte kampanjen vår med å gi med elektronikkprodukter på kjøpet, men de fikk det ikke til å snurre. Det er viktig å få med at sykkelen vi tilbyr er av god kvalitet og at den er sikkerhetstestet av Svensk Maskinprovning. I Sverige samarbeider vi med sykkelkjeden Sportson som tar seg av service og reservedeler, i Norge har vi knyttet oss opp mot lokale sykkelhandlere, sier Bengtsson.

Til toppen