Siba mest omtalt i år

Siba har fått mest medieomtale av kjedene hittil i år, foran Elkjøp, Spaceworld, Expert, Euronics og Elprice.

Det viser en undersøkelse utført av Retriever Norge AS. Her går det frem at Siba er nevnt i 1.555 artikler. Videre på listen følger Elkjøp (869), Spaceworld (222), Expert (151), Euronics (149) og Elprice (36).

Medieanalytiker Tommy H. Brakstad i Retriever Norge AS sier kidnappingen av adm. direktør Fabian Bengtsson i Siba har bidratt til den store medieomtalen av kjeden.

– Siba har fått erfare at all PR er god PR. På tross av sakens alvorlighet, har oppmerksomheten de fikk vært en enorm verdi for bygging av merkevaren i Norge. Det kunne vært interessant å foreta en måling av kjennskap før og etter kidnappingen, sier Brakstad og legger til:

– Brutalt sagt har Siba et godt utgangspunkt for å jobbe videre med sin synlighet i spaltene.

Retriever Norge AS har gjennomført undersøkelsen på bakgrunn av sin egen database, som omfatter nyhetsartikler fra regions- og riksaviser, samt aviser på nett.

Fabian-effekt

I motsetning til Elkjøp og Expert, fikk Siba mest omtale i januar med 717 artikler - på grunn av kidnappingen av Fabian Bengtsson. Saken ble fulgt opp av dom og anke i juli. Bortsett fra en pristest som ga omtale i 108 artikler, har det vært stille rundt Siba. I 2004 ble Siba i følge undersøkelsen Retriever Norge har utført kun omtalt i 55 artikler.

På andreplass kommer Elkjøp, som per 30. november var omtalt i 869 artikler. 190 av disse ble publisert i november, som er mest omtalte måned. Saken som dominerte da var “Kjemper for hjemme-PCen din” og “Krangler om prisguide på nett - Elkjøp nekter å være med på pristester”. Mediene som har viet Elkjøp mest oppmerksomhet er Aftenpostens papirutgave med 50 artikler, digi.no med 40, Computerworld Norge på nett med 34 artikler og papirutgaven til Dagens Næringslivs med 31 artikler.

– I hele 2004 finner vi 1026 artikler i Retrievers arkiv. Dette innbærer en liten omtaleøkning i 2005 dersom trenden fortsetter, sier Brakstad.

Mest i Aftenposten

Spaceworld ble omtalt i 102 artikler i 2004, og kan hittil i år vise til 222 artikler. Reitans inntreden i elektronikkbransjen ved kjøp av Spaceworld i oktober ga mest spaltemillimeter til kjeden, og som Elkjøp blir kjeden mest omtalt i Aftenposten.

Tilsvarende tall for Expert er 205 i fjor og 199 artikler så langt i år. Mest omtalte måned er november, da kommunikasjonsdirektør Trond Bentestuens blikk inn i krystallkulen fikk mest oppmerksomhet; ”Julehandel på nett øker i år”, kunne han fortelle NTB.

At selskapet er børsnotert generer også en del artikler i finansmediene. Resultatvarslene har fått mest oppmerksomhet i denne delen av pressen, sammen med nye produkter som dukker opp.

Euronics er nevnt i 149 artikler, mest omtale kom i juli der Euronics og Siba fikk kritikk for dårlig informasjon om mobilpriser. 36 av sakene omhandler Euronics Idol-engasjement, mange om lokale aktiviteter der finalistene har skrevet autografer i Euronics’ butikker. I 2004 ble kjeden omtalt i 81 artikler.

– Mer stuerent

Den minst synlige kjeden i mediebildet er Elprice, med 36 artikler. Aftenposten og Bergens Tidende gir mest spalteplass, mest omtale kom i oktober med ni artikler. Saker som dominerte var ”Elkjøp klager på konkurrent”, ”Billigst-krig” og ”Ber om klare svar” (hvem er billigst).

– Økningen i omtalen for enkelte aktører speiler trenden i samfunnet. Vi får en stadig bedre økonomi, og vi blir stadig mer interessert i elektronikk. Vi bruker mer penger på forbrukerelektronikk, og mediene satser mer på forbrukerrelatert stoff. Enkelte medier har etablert egne forbrukersider med tester, mens andre har egne portaler. Test av flatskjermer, mobiltelefoner og mp3-spillere er stuerent i de store avisene. Noen år tilbake var ikke tester av TVer, telefoner eller bærbare kassettspillere vanlig stoff i de store papiravisene, sier Brakstad.

Powered by Labrador CMS