Sikter høyere enn tredjeplassen på speilrefleks

– Olympus har fortsatt god posisjon i fotomarkedet i Norge. Vi er nest størst på kompaktkameraer og holder tredjeplassen på digital speilrefleks. Vi sikter høyere.

Det sier Øyvind Grefslie, markedsdirektør for Olympus Norge AS. Olympus-ledelsen er ikke fornøyd med å være nummer tre på digital speilrefleks.

– I løpet av kort tid vil vi ha et fullt modellutvalg også innen speilrefleks sier Grefslie.

Olympus ligger høyt oppe på markedsstatistikken og alle områder de opererer innenfor, men vil sloss om å komme på toppen. I følge Grefslie skjer det nå en utflating i markedet i Norge. Den s tore veksten har avtatt. I dag mener han det meste av markedet for kompaktkameraer ligger i segmentet mellom seks og ti megapixler. Den største andelen for Olympus’ del ligger på kameraer på syv megapixler.

5x optisk zoom

Nytt av året er at Olympus kommer med kompaktkameraer som har 5x optisk zoom i stedet for normalt tre. Det skjer uten at kameraene har blitt vesentlig større. Grefslie forklarer at det er en ny type optisk konstruksjon som gjør dette mulig.

– Hva gjør dere med bildestabilisator?

– Mange vil hevde at det er nødvendig med stabilisator når man kommer opp i 5 x optisk zoom. Vi har bildestabilisator på noen av modellene våre, så kundene kan velge om de vil ha kompaktkamera med eller uten stabilisator. Prisdifferensen er på cirka 500 kroner.

Kompaktkameraene fra Olympus ligger i hovedsak i pris på mellom 2.500 og 3.500 kroner. Grefslie er klar over at man kan få kompaktkameraer fra pris under 700 kroner i Norge, men Olympus velger å legge vekt på kameraer som har bedre ytelse, som er sikrere å bruke i all slags vær og som tåler støt.

Annerledes

Olympus-ledelsen sier de satser på kameraer med god bildekvalitet. Et annet viktig moment er at kameraene skal tåle å brukes. Det skal kunne tåle å falle i asfalt eller på betong.

– Kameraene skal også virke om du hopper i sjøen med dem ned til fem meter. Det gjør oss annerledes enn andre kameraprodusenter, sier Grefslie.

På Photokina viste Olympus en litt spesiell nyhet; et kompaktkamera med kabinett i tre. Siktepunktet var å vise at man behersker ny teknologi på dette feltet. Samtidig ønsket den japanske produsenten å høre hva publikum på messen mente om et slikt produkt.

– Vi vil undersøke om dette er noe markedet ønsker, og tilbakemeldingene vi har fått har vært utelukkende positive. Det var til og med en som kalte dette for et hyttekamera. Et trekabinett har et miljøvennlig aspekt ved seg. Det er mer enn nok av metall, plast og andre kunstige materialer i fotoindustrien. Hvorfor ikke benytte seg av det som kommer fra naturen? sier Grefslie.

– Er det forskjell på distribusjonen for kompaktkamera og speilrefleks i Norge?

– Nei, det er det ikke. Vi har tre hovedkanaler: tradisjonelle fotohandlere, fotokjeder og elektronikkjeder. De siste har klart økende andel av salget vårt. Nå dukker det også opp omsetning via nettbutikker. Det er ingen klare grenser mellom disse kanalene. Mange av aktørene har jo også kombinert salg fra butikk og nett, sier Grefslie.

ERIK ANDERSEN

Powered by Labrador CMS