Styreleder Hans-Joachim Kamp i gfu Consumer & Home Electronics GmbH

SLIK BLIR SALGET I 2019

Det globale markedet for forbrukerteknologi vil i 2019 øke med én prosent, til 1.052 milliarder euro. I norske kroner: 10.321.792.680.000,-

Publisert

Dette tallet presenterte styreleder Hans-Joachim Kamp i gfu Consumer & Home Electronics GmbH under IFA-messens årvisse globale pressemøte.

Den tyske bransjeforeningen het tidligere Gesellschaft für Unterhaltungs- und Kommunikationselektronik, og står som arrangør av IFA-messen sammen med Messe Berlin. De 13 medlemmene i foreningen er Astra, BSH, Canton, Grundig, Loewe, Metz, Miele, Nokia, Panasonic, Philips, Samsung, Sharp og Sony.

Hvis du vil slippe telle antall siffer i ingressen, er det snakk om vel 10,3 billioner kroner, eller 10.321 milliarder. Til sammenligning var den norske bransjeomsetningen i 2018 på 35,44 milliarder kroner.

Størst økning på smått

Den forventede økningen i 2019 er på sju prosent siden 2017, til 1.052 milliarder euro. Av dette utgjør brunevarer 779 milliarder euro, der telekom står for 460, forbrukerelektronikk/foto 157 og IT/kontor 162 milliarder euro. De to første kategoriene er ventet å få samme omsetning som i fjor, mens IT/kontor spås å få en nedgang på tre prosent.

Når det gjelder elektriske husholdningsapparater, står de for 273 milliarder euro, en vekst på fire prosent. Av dette utgjør hvitevarene 183 milliarder euro (+3%) og de småelektriske produktene 90 milliarder euro (+7%).

Forventningene til det globale salget av forbrukerteknologi i 2019. Tall i milliarder euro. Kilde: GfK. Illustrasjon: gfu.

– Leverandørene av både brune- og hvitevarer fokuserer på tilkobling. Stadig flere produkter bruker kunstig intelligens, som gjør at de over tid kan forbedre ytelsen. I tillegg oppgraderes de stemmestyrte systemene, slik at de kan brukes til stadig nye ting. At både brune- og hvitevareleverandørene er svært innovative, vil vi igjen få se på IFA i Berlin i september. Messen er verdens viktigste innen forbrukerteknologi, og den perfekte fellesplattformen for produsenter, handel, besøkende og media, sier Kamp.

Han mener bestillingene som gjøres under IFA, på over 4,7 milliarder euro, er et bevis for dette.

Vekst i Europa

Prognose for hvordan totalmarkedet for forbrukerteknologi blir i 2019, fordelt på de ulike markedene. Kilde: GfK. Illustrasjon: GFU.

– Spesielt Europa, Nord-Amerika, Midt-Østen og Afrika er marked i vekst. For brunevarene venter vi at omsetningen holder seg stabilt sammenlignet med i fjor, mens vi igjen vil se en vekst innen de elektriske husholdningsapparatene, sier Kamp.

Av totalomsetningen i 2019, står Kina (-1%) og Europa (+1%) hver for 25 prosent. Nord-Amerika øker 2 prosent til 20 prosent, det utviklede Asia for 10 prosent (+1%), resten av Asia for 7 prosent (+4%), Latin-Amerika for 7 prosent (-3%), mens Midt-Østen og Afrika til sammen står for 6 prosent (+2%).

– Vi venter at det i 2019 omsettes 214 millioner fjernsynsapparater, for 90 milliarder euro. Volumet holder seg stabilt fra i fjor, mens snittverdien på 422 euro er en nedgang på tre prosent, sier Kamp.

Europa står for 26 prosent av TV-omsetningen, og snittprisen her per TV-apparat er på 471 euro, det samme som i fjor. Mens snittstørrelsen i Europa er på 41 tommer, er den på 44 tommer i Asia.

Prognose for smarthøyttalere i 2019, fordelt på de ulike markedene. Kilde: GfK. Illustrasjon: GFU.

Halvparten av TVene som selges globalt i 2019 har UHD-oppløsning, mens oled står for to prosent.

– Ser man på snittprisene, er de 596 euro for UHD og 1.869 euro for oled – altså fire ganger høyere, sier Kamp.

At både brune- og hvitevareleverandørene er svært innovative, vil vi igjen få se på IFA i Berlin i september

Smarthøyttalere til værs

Når det gjelder smarttelefoner, vil det i 2019 selges 1.421 millioner enheter. Dette er en svak nedgang fra 2018, mens snittprisen på 323 euro representerer en økning på én prosent. Her står Asia for 47 prosent (-2%) av markedet, Nord-Amerika 19 prosent (+5%) og Europa 17 prosent (+2%). I disse tre markedene er snittprisene 307, 475 og 373 euro, en økning på 1,4%, 4% og 1%.

Smarthøyttalere er en kategori der det ventes stor vekst i 2019. Her vil det globalt selges 75 millioner enheter (+41%) til en verdi av 4,6 milliarder euro (+28%). I Europa vil det selges 10 millioner enheter (+46%) til en verdi av 939 millioner euro (+46%). Omsetningen i Asia i denne kategorien vil være omtrent den samme som i Europa, mens den i Nord-Amerika er ventet å bli 2.615 millioner euro. Ser man på snittprisene, ligger den høyest i Europa med 94 euro, mens den i Nord-Amerika er 64 og i Asia 41 euro.

Prognose for smarttelefoner i 2019, fordelt på de ulike markedene. Kilde: GfK. Illustrasjon: GFU.

Black Friday viktigst

Som nevnt øker hvitevarene med tre prosent, til en ventet omsetning på 183 milliarder euro i 2019. Her trekker Kamp frem tre vekstkategorier i verdi: koketopper med integrert avtrekksvifte (+35%), vaskemaskiner med dampfunksjon (+53%) og kombiskap over 200 cm med no frost-funksjon (+22%).

Innen småelektriske produkter, som øker fra 84 til 90 milliarder euro i 2019, trekker han frem robotstøvsugere (+35%), ladbare stavstøvsugere (+47%) og helautomatiske kaffemaskiner (+19%).

Når det gjelder smarte produkter innen hvitt, vil disse i 2019 få en vekst på 20 prosent, og med denne ha en markedsandel på 15 prosent. Innen smått ventes veksten å bli 69 prosent, til en markedsandel på 6 prosent.

Artikkelen ble første gang publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 3/2019, som ble distribuert 13. juni. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.

– Totalt innen forbrukerteknologi vil smarte produkter i 2019 stå for en omsetning på 133 milliarder euro, en økning på ni prosent, sier Kamp.

Han avslutter presentasjonen med å sammenligne to store salgsdrivere for bransjen; Black Friday og jul.

– Netthandelens andel øker over hele verden. GfK har sammenlignet salget av forbrukerteknologi i forbindelse med Black Friday og jul i Tyskland, Frankrike, Italia, Storbritannia, Spania, Polen, Russland og Brazil, og allerede for tre år siden genererte Black Friday større omsetning enn julen, og den har siden vokst sammenlignet med julen, sier Kamp.

Powered by Labrador CMS