Salget av hårpleieprodukter økte med 57 prosent i 2007. Her glattetangen 2086CTE fra Babyliss, med keramiske plater på 3x11 cm og temperaturinnstilling fra 130 til 230 grader, roterende ledningsfeste og varmeisolerende topp. Pris: 660,-

SMÅELEKTRISK ØKTE MEST

Salget av småelektriske produkter vokste med hele 16 prosent, mens salget av de store produktene økte med 7 prosent. Innbygging er i fokus.

Omsetningen av hvitevarer og småelektriske produkter var totalt 8,832 milliarder kroner, en økning på 9 prosent fra 2006. Salget av småelektrisk økte mest, med 16 prosent til 2,350 milliarder kroner. Selv om økningen fra 2006 til i fjor var noe mindre enn året før, må vi karakterisere den som god. Gjennomsnittsprisen for mange produktgrupper har gått ned, men verdiøkningen betyr at det er solgt mange flere produkter i volum siste år enn 2006.

 

 

 

Innbygging og induksjon

Omsetningen av innbyggingsprodukter økte med 9 prosent i verdi og induksjonstopper økte med hele 19 prosent. Totalt ble det solgt mer enn 37.000 induksjonstopper i fjor. Til sammenligning ble det solgt nesten 69.000 tusen gulvkomfyrer med keramisk topp i 2007, noe mindre enn i 2006. Induksjonskomfyrer kommer for fullt, og salget økte til mer enn 8.000 enheter, tilsvarende 94 prosent.

 

Omsetningen av fryseprodukter svinger fra bokser til skap. Når det gjelder kombiskap, var det i fjor en liten nedgang i omsetning av tvillingskapene, ellers var omsetningen av produkter i denne gruppen stabil.

 

For gruppen vaskemaskiner og oppvask var omsetningen ganske stabil fra 2006 til 2007. Derimot økte salget av tørketromler med 10 prosent.

 

 

 

Velvære

Innen småelektriske produkter var det gruppen personlig pleie som viste størst økning i fjor, salget av hårpleieprodukter økte med hele 57 prosent, massasjeapparater økte med 54 prosent, mens gruppen som helhet hadde en vekst på 22 prosent. Det ble solgt 22.000 epilatorer, en kraftig vekst.

 

Innen gruppen kjøkkenutstyr var blendere og saftsentrifuge-/citruspresser populære produkter i fjor. Saftsentrifuge-/citruspresse økte med 88 prosent.

 

Poseløse støvsugere har slått godt an i mange land, men foreløpig ikke i Norge.

 

Kaffemaskiner er fortsatt en populær gruppe, det har kommet mye nytt både på innbygging og frittstående, trenden går i retning av espressomaskiner.

 

 

 

Tilbehørsmarkedet i vekst

Bransjeglidning og nye produkter er også et tema for hvitevarebransjen, en klar trend er at det kommer inn mange nye produkter innen mattilberedning og kjøkkentøy. For de store hvitevarenes del tror prognosekomiteen på et fortsatt sterkt fokus på innbygging og tilpasning til kjøkkenets design.

 

 

 

Til toppen