For første gang har Stiftelsen Elektronikkbransjen sett på salget av smartutstyr som klokker og armbånd. Foto: Marte Ottemo

SMARTE ARMBÅND, STØRRE TV

Her er fasiten for det norske forbrukerelektronikk-markedet etter årets første sju måneder. DAB, TV og nettbrett er vinnerne.

Under årets IFA-messe i Berlin la Stiftelsen Elektronikkbransjen fram sine halvårstall for det norske forbrukerelektronikkmarkedet.

Totalt viser året så langt en nedgang på henholdsvis 5 prosent i verdi, og 9 prosent målt i antall solgte enheter.

Vi tror derfor at TVer over 55 tommer kommer til å ta over tronen som «folke-TVen»

– Vi ser en liten nedgang når vi slår sammen hvitevarer, mobil og brunevarer, men det er store forskjeller innad i gruppene. Lyd- og bildekategorien vokser kraftig for første gang på lenge, mens foto, mobil og store hvitevarer trekker ned, sier administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen, Jan Røsholm.

 

55 tommer på topp

Et av de mest populære produktene så langt i år er TVen. For første gang siden toppåret 2007 ligger det an til en vekst i antall solgte TVer, med en oppgang på 15 prosent.

– Nordmenn fortsetter å kjøpe stadig større TVer. 44-54 tommer er fremdeles den mest populære TV-størrelsen ser vi hele perioden i ett, men 55 tommer og større har ledet an i hele andre kvartal. Vi tror derfor at TVer over 55 tommer kommer til å ta over tronen som «folke-TVen», sier kommunikasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransjen, Marte Ottemo.

LCD-TV er den klart mest populære TV-teknologien, bare to prosent av de solgte TVene var en plasma-TV.

– Nye teknologier som Oled utgjør fortsatt en svært liten del av markedet, og det samme gjelder TVer med Ultra HD-oppløsning. Men her venter vi en liten vekst framover ettersom prisene faller og flere modeller kommer i butikk, sier Ottemo.

 

Fortsatt DAB-vekst

Antall solgte DAB-radioer stiger fortsatt kraftig. Sett under ett ble det solgt 196 prosent flere enheter i årets sju første måneder enn samme periode i 2013. Størst vekst er det innen reiseradio og bærbare modeller (262%), fulgt av bilradio (139%) og HiFi-anlegg med DAB (93%).

– DAB-salget øker kraftig, og ser vi på totalmarkedet har 47 prosent av alle solgte radioer i kategoriene ovenfor DAB-støtte. Det er betraktelig høyere enn i samme periode i fjor, da bare 17 prosent av enhetene som ble solgt hadde DAB, sier Røsholm.

 

Smartutstyret kommer

Det selges fortsatt svært mange mobiltelefoner i Norge, men så langt i år har vi kjøpt 22 prosent færre mobiler enn i samme periode i fjor. Likevel stiger gjennomsnittsprisen på mobilene med 8 prosent.

– Nordmenn kjøper fortsatt mobiltelefoner på øverste hylle, det er flaggskipmodellene som vi vil ha, sier Røsholm.

Nettbrettene fortsetter å vokse, opp 28 prosent i antall solgte enheter.

For første gang har Stiftelsen Elektronikkbransjen sett på salget av smartutstyr som aktivitetsarmbånd og smartklokker, gjennom en undersøkelse gjort av IBA Analyse.

– Denne type utstyr er fortsatt i startfasen, men 120.000 nordmenn sier de har et aktivitetsarmbånd som kobles til mobilen, og 40.000 sier de har en smartklokke, sier Ottemo.

 

Flere bilder, færre kamera

Både salget av kompakt-, kompakt system- og speilrefleks-kamera faller, med henholdsvis 38, 27 og 31 prosent. På den positive siden har kategorien action-kamera blitt populært, med 32.000 solgte kamera så langt i år (denne er en ny kategori i vår statistikk, og vi har følgelig ikke fanget opp prosentvis endring fra i fjor).

Bransjen rapporterer om at stadig flere framkaller bilder tatt med mobilkamera, så for bildebransjen ser man en vekst både innen papirbilder og fotobøker på 28 prosent.

 

Dyrt og sunt

For første gang på flere år faller salget av hvitevarer, med 11 prosent målt i antall apparater. Samtidig faller omsetningen bare 4 prosent.

– Færre store byggeprosjekter så langt i år, og en varm sommer som har gjort at nordmenn heller har vært på stranden enn å pusse opp er årsaken til nedgangen. Men vi kjøper stadig dyrere hvitevarer, og innbygging blir stadig mer populært, sier Røsholm.

Blant de småelektriske apparatene faller salget av personlig pleie-produkter noe, mens kjøkkenproduktene vokser med mellom 20-60 prosent avhengig av kategori.

– Vi vil gjerne lage sunn mat fra grunnen av, så særlig juicepresser, blendere og kjøkkenmaskiner har vokst kraftig, sier Røsholm.

Administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen må se at totalmarkedet faller noe, men kan glede seg over vekst i TV-salget for første gang på lang tid. Foto: Stian Sønsteng
Trenden med å spise sunt og lage mat fra grunnen av fører til en kraftig økning i salget av kjøkkenutstyr. Foto: Messe Berlin
Til toppen