3.700 ansatte i Elkjøp er innom den to uker lange messen og opplæringsarenaen Elbit. Foto: Marte Ottemo

SMARTUTSTYR, VR, SPILL OG LYD

Elkjøps Elbit-messe samlet 3.700 personer, og gir en viktig indikasjon på hvilke produktkategorier som kommer til å bli populære de neste månedene.

Norgessjef i Elkjøp, Atle Bakke, ser noen helt klare trender på årets messe.

– Telekategorien opplever en ekstrem vekst på smartklokker- og armbånd, og spesielt da smartklokker. Dette er stort fokusområde for oss, og det vil komme enda større produktbredde i disse kategoriene i tiden fremover. I datakategorien er det to klare trender, Virtual Reality (VR) og spill. VR blir nå tilgjengelig for folk flest til overkommelige priser, og disse produktene blir mulige å oppleve i mange av våre butikker. I tillegg har spill og spillutstyr virkelig eksplodert de siste par årene, og Elkjøp satser stort på denne gruppen fremover, sier Bakke til fagbladet Elektronikkbransjen.

Telekategorien opplever en ekstrem vekst på smartklokker- og armbånd

Også i lyd og bilde-kategorien skjer det mye framover.

– Multirom-salget er sterkt i vekst, og i tillegg selges det mer blåtannhøyttalere enn noensinne. Her ser vi også en ekstrem god produktbredde i alle mulige former og farger. I tillegg er hodetelefoner en stor trend, hvor spesielt trådløse øreplugger er populært, sier Bakke.

 

Ny messehall

Elkjøps opplæringsmesse ble avholdt i nye fasiliteter og med rekordstor deltakelse. 70 produsenter stod klare med utstillinger og klasseromsundervisning for å motta elkjøpselgere fra Norge, Sverige, Danmark og Finland til en to uker lang hektisk opplæringsrunde i «The Qube», en 3.000 kvadratmeter stor messehall i tilknytning til hotellet Clarion Hotel & Congress Oslo Airport på Gardermoen.

– Vi har fire Elbit-kurs som varer i to dager, gjennomført over en to ukers periode. Totalt er 2.300 selgere trent i kombinasjonen messehall og klasserom, fra hele Norden. I tillegg har vi i år valgt å inkludere flere arrangementer som blant annet nordisk ettermarkeds-trening, nordisk varehussjefssamling, nordisk ledergruppesamling og ikke minst vår årlige «Top Gun Awards», hvor vi hedrer våre absolutt beste selgere. Totalt er det 3.700 mennesker som har deltatt på alle arrangementer over de to ukene vi har vært her, sier Bakke til fagbladet Elektronikkbransjen.

– Elbit avholdes for første gang på The Qube, i fjor var dere på Thon Hotel Oslo Airport. Hvordan har den nye arenaen fungert?

 

Den beste Elbit

– Etter å ha vært på Thon Arena Lillestrøm i mange år trengte vi rett og slett flere hotellsenger for å dekke et stadig voksende Elbit. På Gardermoen er det kort vei til flyplassen, og det er mange hoteller i umiddelbar nærhet som gjør det mulig å gjennomføre arrangementet på en god måte. Vi er meget fornøyd med årets fasiliteter. Elbit er et stort arrangement med mange mennesker som krever god logistikk, vi har hatt en god dialog med alle parter lenge, og alt har gått som det planlagt, sier Bakke.

Ifølge Bakke har reaksjonene på lokasjonsbyttet fra produsentenes side vært veldig positiv.

– Det har utelukkende vært gode tilbakemeldinger, alt har fungert slik det skulle. Fra leverandørene er dommen samstemt og de kaller det «den beste Elbit-gjennomføringen noensinne». Vi takker ydmykt for de gode tilbakemeldingene og er veldig glade for den gode jobben våre nøkkelleverandører gjør for oss, sier Bakke.

– Hvor viktig er Elbit for Elkjøps opplæring- og utdanningsplaner?

– I Elkjøp bruker vi store ressurser på opplæring, faktisk mellom 50 og 60 millioner kroner årlig, og det har alltid vært viktig for oss å investere i våre mennesker. Elbit er på mange måter årets høydepunkt, en arena for å treffe kolleger, men også å lære seg viktig trender og informasjon om nye produkter. Kombinasjonen av messehall og klasserom fungerer svært godt, hvor den ansatte kan både få detaljert produktopplæring, men også bruke tid på å utforske produktene selv, sier norgessjefen.

Til toppen