Experts nye butikk ligger midt på Grunerløkka. Foto: Nils Erlimo, Expert.

Smått er godt synes Expert og åpner bydelsbutikker

Til tross for at trenden går mot stadig større elektrobutikker er de to nyeste Expertbutikkene mindre bydelsbutikker.

I løpet av de siste årene har det vokst frem stadig flere store elektrobutikker og salgsflate på over 2.000 kvadratmeter er ikke uvanlig. Steinar Rorgemoen i Expert Norge tror det er fullt mulig å ha både små og store butikker ved siden av hverandre.

 

– Det er ikke alle steder hvor stormarkeder er det beste alternativet for en elektrobutikk. For eksempel ser vi at det i byene er mange bra, mindre lokasjoner, og vi vil være med å ta vår del av dette markedet, sier Rorgemoen.

 

– Disse butikkene tilbyr kundene alt de måtte ønske av elektroprodukter uten at man trenger å dra til et handelssenter, og det er viktig for oss å være en del av bybildet, noe Expert Grunerløkka og Expert Thiisgaarden er eksempler på, sier Rorgemoen.

 

 

 

To Oslo-butikker

Disse butikkene skiller seg først og fremst fra en vanlig Expert-butikk ved at de har mindre salgsareal. Expert Thiisgaarden, som ble åpnet i februar, har et salgsareal på cirka 250 kvadratmeter, mens Expert Grunerløkka, som åpnet i mai, kun har et salgsareal på 150.

 

– Til tross for størrelsen selger butikkene varer fra hele sortimentet. Den avgjørende faktoren er at vi har lite hvitevarer utstilt fysisk i butikken, men vi viser og selger dem via skjerm. Kombinasjonen av ett fysisk produkt, betjening som kan fortelle om varen og en presentasjon via skjerm har vist seg konkurransedyktig, sier Rorgemoen.

 

Han forteller at butikkene selger mest produkter som kunden enkelt kan bære med seg, men at andelen hvitevarer og flatskjermer er større enn man forventet i utgangspunktet.

 

Begge butikkene er plassert i Oslo, og landsjefen klassifiserer dem som bydelsbutikker. Han mener det er for tidlig å trekke definitive konklusjoner, men sier at han er fornøyd foreløpig.

 

– En av erfaringene vi har gjort oss er at vi selger mer hvitevarer enn vi forventet. Særlig innbyggingshvitevarer. Men det er tydelig at vi nordmenn er makelige, og setter pris på å kunne stikke ned på hjørnet for å oppgradere mobilen eller flatskjermen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Butikksjef Ronny Totland og Steinar Rorgemoen ønsker velkommen til Expert på Grunerløkka. Foto: Nils Erlimo, Expert.
Til toppen