Sølvsuper 11, som kom i begynnelsen av 1970-årene, var den nest siste av Sølvsuper-modellene som kom fra det tidligere Tandbergs Radiofabrikk AS.

SØLVSUPER ANNO 2011?

Går det som gründer Hans Arne Flåto ønsker, blir det blåst liv i det tradisjonsrike Sølvsuper-navnet i norsk radiohistorie.

Flåto står bak det nyetablerte Tandberg Radiofabrikk, som holder til i de tidligere lokalene Tandbergs Radiofabrikk AS hadde på Notodden i årene fra 1973 til fabrikken gikk konkurs i 1978. Det sitter altså en del norsk radiohistorie i veggene på Notodden-fabrikken, men navnet på det nyetablerte firmaet er ikke knyttet opp til Vebjørn Tandberg, som grunnla sitt konsern i 1933. Fabrikken på Notodden produserte i sin tid deler til ulike Tandberg-produkter. Heriblant Sølvsuper-radioen. Den første Sølvsuper-modellen kom på markedet i 1936, og det endte opp med modell-serie nr. 12 fram til konkursen. Sammen med navnet Huldra har Sølvsuper gått inn som merkenavn i norsk radiohistorie. Det store spørsmålet nå er om navnet fortsatt har gjenklang hos dagens radiokjøpere mer enn 30 år etter at den siste modellen fra det gamle Tandberg-selskapet forlot samlebåndene.

Til Finansavisen forteller Flåto at en ny Sølvsupermodell er klar for lansering i løpet av året. Teknologisk blir det selvfølgelig en helt annen radio enn forgjengeren Sølvsuper 12. Meningen er å lage en kombinert FM og internettradio. En avtagbar berøringsskjerm vil fungere som fjernkontroll. Utviklingen av teknologien i den nye radioen har skjedd i India, men produksjonen skal foregå på Notodden. I følge Finansavisen skal selskapet Propartner Difence spille en nøkkelrolle i produksjonen. Utviklingskostnadene er satt til 10 millioner kroner. 75 prosent av aksjene i Tandberg Radiofabrikk eies av selskapet Intech Group. Eierne skal bidra med 4,5 millioner kroner til markedsføring av den nye Sølvsuper-radioen. Den nye Sølvsuper-modellen vil koste opp mot 10.000 kroner. Dermed blir det spennende å se om den kan bli omsatt med noe stort volum i Norge.

Til toppen