SONY BLIR ENDA MER NORDISKE

I Sonys nye nordiske organisasjon får Thomas Hanche-Olsen ansvar for de nordiske kundene, mens Erling B. Lae blir norsk salgssjef.

– Kundene våre vil forhåpentligvis oppleve at vi fremstår mer enhetlig med en felles agenda for alle land. Finanskrisen har slått hardt rundt omkring. For Sony er ikke situasjonen så ille, vi leverer resultat som for Norges del faktisk ligger foran fjoråret – riktignok under hva vi hadde forventet. I Norge er bunnlinjen er positiv, mens vi i nordisk sammenheng går med et ørlite tap. I og med omorganiseringen står vi vesentlig bedre rustet, sier Thomas Hanche-Olsen til fagbladet Elektronikkbransjen.

Han ledet tidligere Sony i Norge, nå får han ansvaret for den nordiske gruppen i konsumentdivisjonen som skal håndtere de største kundene på tvers av landegrensene. Hanche-Olsen og Erling B. Lae, som er ny norsk salgssjef, rapporterer begge til Patrik Bluhme som er ny nordisk salgssjef. Nordisk markedssjef er Mikael Lynfort, mens Charles Speidel er øverste sjef i konsumentdivisjonen. Toppsjef i Norden er fortsatt Dominic Lennon. Han har også ansvaret for proffavdelingen, som allerede arbeider nordisk.

Størst justering i Danmark og Finland

– På verdensbasis skal Sony redusere med 16.000 ansatte, da er også sesongarbeidere inkludert. Den store nedbemanningen skjer på produksjonssiden, og vi tar også en del innsparing på fabrikker som ikke blir utvidet. I Norden har Danmark og Finland justert litt, Sverige har justert mer, mens vi i Norge har vært nødt til å si opp en ansatt samt en agentavtale. Totalt har vi i Norden justert ned staben med rundt 5 prosent, sier Hanche-Olsen.

– Tidligere hadde dere flere utegående selgere?

– Det er riktig. Den siste ble nå trukket inn fra felten. Vi er ikke lenger så mange ute i butikk, men kjøper en del tjenester slik at vi fortsatt er til stede. Tidlig på 2000-tallet var vi fem-seks ute i butikk, men jeg tror dette vil gå bra siden vi får stadig mer støtte fra kjedene. Deres system er tilrettelagt slik at vi får tilgang til butikkene uten at det nødvendigvis er våre egne ansatte som gjør jobben. Men det er litt rart uansett, for det er relasjoner som bygges på butikknivå som vi sliter litt med å få tak i. Når det gjelder opplæring i butikk, blir Sonyvercity viktig. Dette er et CRM- og utdannelsesverktøy på nett, sier Hanche-Olsen.

Ett juridisk selskap neste år

Han beskriver omorganiseringen i Sony som en totrinnsrakett, der man fra 1. april har gått fra landbasert drift til sammenslåing av divisjoner. Neste år er målet at Sony skal ha ett juridisk selskap for hele Norden, med salgskontorer i de enkelte land.

Erling B. Lae skal håndtere de lokale kontoene i Norge, dette er blant annet Euronics, Sony Center-butikkene, fotokanalene og lokale distributører.

– Jeg håper kundene vil merke at vi er mer til stede, at den nordiske tilnærmingen vil gi dem fordeler. Jeg har fire selgere i staben, og vi omfordeler ansvarsområdene til de ulike nøkkelkundesjefene, sier Lae.

De nordiske kundene er det som nevnt Hanche-Olsen som har ansvar for. Blant disse er Expert, Elkjøp, Siba og Onoff, samt nordiske distributører og internettbutikker.

– Disse står for rundt halvparten av Sonys omsetning i forbrukermarkedet i Norden, i Norge er andelen større siden Elkjøp og Expert er så dominerende her. Vi er en liten og effektiv gruppe med 14 ansatte, tre av disse er norske og kommer fortsatt til å styre med Elkjøp og Expert siden hovedkontorene deres ligger her. Jeg kommer til å arbeide både fra Oslo, Stockholm og København, med hovedbase ved kontorene våre på Fornebu, sier Hanche-Olsen.

Også markedsorganisasjonen blir sentralisert, men det kommer fortsatt til å være lokale produktsjefer og markedsfolk.

VURDERER KUTT I DISTRIBUSJONEN

Det sier Thomas Hanche-Olsen i Sony. Han mener Sony har vært overdistribuert, og forteller at de vil gjøre noe med dette.

– Vi er kanskje litt for spredt, og dette er ikke nødvendig positivt for noen parter. Sony begynner nytt regnskapsår 1. april, og vi er i ferd med å gjennomgå distribusjonsstrategien vår, sier Hanche-Olsen.

– I hvilke kategorier står dere sterkest?

– Uten tvil TV. Vi introduserer en veldig bra produktlinje i disse dager. Innen audio venter vi også en vekst, men kanskje litt lavere enn i fjor. Videokamera-markedet blir tøffere, men vi styrker oss nå på standardoppløsning der de store volumene selges. På HD er vi allerede best, med en andel på 60-70 prosent. Digital still er omtrent som i fjor, men vi venter en større økning ut over året etter hvert som vi lanserer nye modeller i volumsegmentet. Dessuten skifter vi deler av speilrefleksporteføljen vår i år og vil få en enda mer komplett linje, sier Hanche-Olsen.

CRM

Customer Relationship Management – markedsføring, fork. CRM, styring (management) gjennom bl.a. å finne kundens behov og lage et produkt eller en tjeneste som tilfredsstiller behovet. Gjør gjerne bruk av såkalte kundehåndteringssystemer, som samler og tolker data om kundens atferd og behov, og som benytter disse til å forbedre forholdet til kunden. Kilde: snl.no

Powered by Labrador CMS