Sonys salgssjef Egon Schønneberg (t. v.) åpnet det nye Sony Centeret på Lillestrøm sammen med Glenn Due-Sørensen, som er redaksjonssjef i TVNorge og som sørget for underholdningen til kunder som ventet i kø.

SONYS ÅTTENDE SENTER ligger på Lillestrøm

Midt i oktober åpnet det åttende Sony Center i Norge. I Lillestrøm sentrum finner man på 250 kvadratmeter profilert interiør og to demonstrasjonsrom.

Dette er en spesialforretning for Lillestrøm-området. Firmaets navn er Serviceavdelingen Alfaset, avdeling Sony Center Lillestrøm. Dermed vet vi at eierne er de samme som driver verkstedet i det tidligere Sony-bygget på Alfaset i Groruddalen. Den nye forretningen er lagt like ved Lillestrøms forretningssenter, og det mener Sonys salgssjef Egon Schønneberg er en god løsning.

 

– Det er ideelt å ligge nær forretningssenteret. I tillegg er det en stor fordel at kundene kan parkere rett utenfor forretningen, sier han.

 

Daglig leder av det nye Sony Centeret, Terje Gudbrandsen, legger også vekt på beliggenheten.

 

– Lillestrøm er et spennende handelsområde der jeg tror konseptet vårt vil passe godt inn. Ved å etablere oss her, ønsker vi å tilby nye og eksisterende Sony-kunder en butikk der man møter et kvalifisert og serviceinnstilt personale.

 

Proff og forbruker

Som vanlig ved slike åpninger fikk kundene nyte av gode tilbud. Spesielt gjaldt det BD-spilleren BDP-S300 som kostet 995 kroner. Ikke få benyttet anledningen til å ta med seg flere BD-spillere i ett og samme kjøp. Her var også gode tilbud på flatskjerm og digitalkamera.

 

Forretningen er på nær 250 kvadratmeter. Det inkluderer et lite lager og to flotte demonstrasjonsrom for flatskjerm og hjemmekino.

 

– Skal dere markedsføre hele produktspekteret deres her?

 

– I første rekke satser vi på forbrukerproduktene, men her har vi også muligheten til å vise frem de profesjonelle produktene våre. Vi ønsker egentlig å ta med absolutt hele vareutvalget vårt, sier Schønneberg.

 

Forretningen ble planlagt i god tid før den internasjonale finanskrisen kom, men Schønneberg ser ingen betenkeligheter med å fullføre. Sony-ledelsen var fast bestemt på å gjennomføre prosjektet sammen med eierne.

 

– Vi er ganske sikre på at det folk først sparer inn på i vanskelige tider økonomisk er kjøp av ny bil, nytt hus eller leilighet og reiser. Det vi markedsfører går på trygghet og behov for underholdning og informasjon i hjemmet. Vi vil optimalisere hjemmet, og Sony-merket står for mange som trygt kjøp, sier han.

 

Vil øke

Sonys senterplaner stopper ikke med den åttende forretningen. Schønneberg forteller at man nå ser både på Stavanger og Follo-området. Her regner han med at det kommer spesialforretninger i løpet av 2009. Størrelsen på forretningen vil avhenge litt av hvor den ligger. Hvis butikken er inne i et senter, kan man nøye seg med noe mindre flate enn om forretningen ligger for seg selv.

 

– Her på Lillestrøm er forholdene perfekte. Vi kan gå opp litt på størrelse og slipper plassmangel som det ofte er i sentrene.

 

Han legger til at Sonys foretningskunder, først og fremst de store kjedene, stiller seg positive til at produsenten åpner slike spesialforretninger, så lenge de ikke er egeneide. Schønneberg legger vekt på at slike forretninger er med på å øke interessen for merket, og at omsetningen kommer alle til gode.

 

Markedsansvarlig Ailin A. Andersen hadde et stort lager av BD-spilleren BDP-S300. Salget gikk som "varmt hvetebrød".
Salgskoordinator Ragnhild Grøtthem hos Sony Norge og daglig leder av Lillestrøm-forretningen Terje Gudbrandsen tar en pust i bakken i et av de flotte demonstrasjonsrommene.
Som vanlig var det kø ved diskene. Mange benyttet seg av gode åpningstilbud.
Til toppen