Soundgarden Bergen har kjedens nye butikkonsept. Foto: Soundgarden

SOUNDGARDEN I PLUSS I 2019

– På ti måneder i 2019 snudde vi resultatet til pluss, og vi har åpnet den første butikken med det nye kjedekonseptet, sier Bettina Graham Hansen.

Publisert

Hun begynte den 1. juli som daglig leder i Soundgarden Hi-Fi AS, som ble etablert etter at Terje Romen AS den 18. februar 2019 kjøpte konkursboet etter Soundgarden.no AS. Den 1. februar i år åpnet kjeden sin butikk i Bergen på ny lokasjon, et steinkast unna den gamle.

– Vi er veldig stolte over den nye butikken og det nye konseptet, og ser store muligheter i markedet. Vi har hatt et innholdsrikt år hvor vi har bevist at vi har livets rett, sier Bettina Graham Hansen til fagbladet Elektronikkbransjen.

Hun sier hun er imponert over vinnerviljen til kollegene i kjeden, som i løpet av åtte måneder gikk gjennom to konkurser.

– Det har vært en fantastisk reise, og resultatet for 2019 ble svært godt. I løpet av ti måneder omsatte vi for snaut 53 millioner kroner, og budsjettet for i år er på 70 millioner, sier Graham Hansen.

I Bergen har butikken ligget i Strandgaten 18 i 19 år. Nå er butikken flyttet til Østre Murallmenningen 18, med åpning og snorklipping lørdag 1. februar.

Varme farger

Bettina Graham Hansen (nr. 2 fra høyre) og noen av de Soundgarden-ansatte jubler over et godt resultat i 2019. Foto: Soundgarden.

– Det passet godt at butikken i Bergen ble den første med det nye konseptet, som vi kaller «a touch of home». Vi har brukt varme farger i butikken, der det tidligere var mye hvitt og grått, med et tykt og godt heldekkende teppe i hele underetasjen. Dette er bra for akustikken, men stemmer også bedre over ens med hvordan folk ønsker å ha det hjemme, sier Graham Hansen.

Hun legger ikke skjul på at kjeden fokuserer på utgiftene, og sier de satser på gjenbruk og maling når de pusser opp.

Det har vært en fantastisk reise, og resultatet for 2019 ble svært godt

– Det skulle man ikke tro når man kommer inn i butikken, som er blitt utrolig fin! Vi skal begeistre kundene våre, og det skjer ikke bare gjennom innredning og produkter, men også hvordan kunden blir møtt av de ansatte. Alle produkter er klare til å brukes, og internt har slagordet «Demo or die!» satt seg som en morsom frase. Alle butikkene drives etter en gullstandard vi sammen er blitt enige om, og kundene skal ha en positiv følelse etter at de har besøkt Soundgarden, sier Graham Hansen.

Den nye butikken i Bergen har i motsetning til den gamle parkeringsmuligheter rett utenfor.

Fra Soundgardens nye butikk i Bergen. Foto: Soundgarden.

Parkering i gaten

– Det er mye mer trafikk i gaten, og når kundene kommer inn vil de oppleve det som mye enklere å finne det de ønsker. Butikkarealet på 200 kvadratmeter er nesten halvert, men vi har vi utnyttet plassen langt bedre, og hver vare får den plassen den fortjener. Etter 19 år i samme lokale blir det fort slik at ting eser ut, og det å flytte butikken har vært en fin anledning til å gjøre et tydeligere valg for hva vi viser. Vi ser allerede at butikken i Bergen er i ferd med å seile opp på omsetningstoppen i kjeden, sier Graham Hansen.

Soundgarden Hi-Fi AS har som ved overtakelsen i februar 2019 seks fysiske butikker, i Bergen, Forus, Haugesund, Kristiansand, Oslo og Trondheim, samt nettbutikken.

Artikkelen ble første gang publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 1/2020, som ble distribuert 13. februar. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.

– Vi ønsker å tilpasse alle butikkene til det nye konseptet, og er også åpne for å utvide med flere butikker. Målet er at vi skal være den foretrukne forhandleren av lydopplevelser, og i Bergen er det fullt hjemmekino- og highend-oppsett i underetasjen. Vi viser også innbyggingsprodukter ferdig montert, slik at kundene får lytte til dem.

Powered by Labrador CMS