Mieles administrerende direktør Dag Steenfeldt-Foss i en giga vaskemaskintrommel som var en fremtredene effekt i utstillingsområdet.

SPENT PÅ HVA IFA BETYR for Miele og hvitevarebransjen

– Jeg er spent på hva det betyr for Miele og resten av hvitevarebransjen å være representert på IFA.

– For meg er det i hvert fall viktig å komme i kontakt med kjedene vi vet er her fra før, sier Dag Steenfeldt-Foss, administrerende direktør i Miele AS.

I likhet med de andre store hvitevareprodusentene på det europeiske markedet deltok den tyske produsenten med full tyngde på en stor og meget elegant utstilling. Mieles logofarge, rød, gikk igjen som ledetråd.

– Vi stiller ut med alle nyhetene våre. Hvor stor betydning denne messen får for oss vet vi vel ikke før om kanskje to år. Men hvis vi greier å få noe av den presseomtalen hjemme som tidligere har kommet fra IFA er vi fornøyd, sier Steenfeldt-Foss.

Satser på kjøl og frys

De viktigste nyhetene fra Miele på IFA var kjøle- og fryseprodukter.

– Dette er produkter vi satser stort på og som blir stadig viktigere for oss. Her viser vi en ny produktserie der de største forandringene går på design og interiør. Den største nyheten er imidlertid det vi kaller Master Cool som er et 90 cm bredt kombiskap med en dør og med fryseseksjonen som en skuff nederst. Vi venter ikke at det blir et viktig produkt for oss i Norge, men her på messen er slike skap et tema, sier han.

Tyske kjøkken er i gjennomsnitt ikke så forskjellig fra norske i størrelse så Steenfeldt-Foss regner ikke med at det blir stort salg på hjemmemarkedet heller. Derfor er dette mer et image-produkt for Miele. Ellers hadde Miele fokus på miljø, energiforbruk og gjenvinning i sitt utstillingsområde. Den tyske produsenten viste blant annet en tørketrommel som bruker varmepumpeteknologi. Dermed bruker den bare rundt halvparten av energien i forhold til en tradisjonell tørketrommel. Denne maskinen blir også lansert i Norge i høst. I tillegg kommer vaskemaskiner som arbeider ved lavere temperaturer enn tidligere og som dermed bruker mindre energi. Overordnet strategi for Miele i miljøsammenheng er å markedsføre produkter med lang levetid som motvekt til bruk- og kast-samfunnet.

Ny støvsugerserie

Nå introduserer Miele en ny støvsugerserie kalt S2. Den skal i første omgang supplere seriene S4 og S5, som det blant annet har vært stort salg av i Norge. De nye produktene har motor på 1600 watt. Det er lagt stor vekt på filterfunksjonene. Standardfilteret i S2 kan bli erstattet med et aktivt kullfilter eller et HEPA filter. Støvposen er forsterket med en netting for å hindre at den blir ødelagt av skarpe gjenstander. Posen tetter seg automatisk når den blir tatt ut av maskinen. På samme måte som de andre miljøseriene er S2 konstruert for å vare i minimum 20 år. Det tilsvarer en brukertid på cirka 1000 timer.

Master Cool er navnet på det nye bredskapet fra Miele. Skapet blir lansert neste år. Pris: ikke fastsatt.
Dette bildet viser oppbyggingen av Mieles nye tørketrommel med varmepumpeteknologi.
Miele har hatt suksess med støvsugerne sine i Norge. Nå kommer en ny modellserie kalt S2 som skal supplere S4 og S5. Pris fra 1.500,-
Til toppen