SPILLBRANSJEN NED 19,2 PROSENT

Totalomsetningen for PC- og konsollspill inn til butikk gikk ned 19,2 prosent, fra 668 millioner kroner i 2008 til 539 millioner i 2009.

Det viser statistikken til Norsk spill- og multimedialeverandørforening (NSM). I følge en pressemelding hadde alle konsolltypene en liten nedgang. For første gang har Microsoft levert egne tall for solgte spill til butikk, i tillegg til tredjepartsleverandørene, og Xbox 360 øker derfor med 4,4 prosent og oppnår en markedsandel på 19,9 prosent.

 

PlayStation 3 har størst markedsandel med 27,1 prosent, mens Nintendo Wii holder seg stabilt med en andel på 14,2 prosent. Som forventet faller PlayStation 2 ytterligere i 2009, og har nå en markedsandel på 6,9 prosent, heter det i pressemeldingen.

 

Når det gjelder spillomsetningen for håndholdte spillkonsoller er Nintendo DS fortsatt størst med 13,9 prosent. Dette er også den eneste konsollenen med reell økning i spillsalget, på 7,4 prosent. Sony PSP har en tilbakegang på 20,6 prosent.

 

I PC-markedet fortsetter nedgangen av spillsalget, det endte med en markedsandel på 16,9 prosent i 2009.

 

Når det gjelder konsollsalget har PlayStation 3 posisjonert seg i tet i løpet av de to siste kvartalene i 2009, og dermed inntatt markedsledelsen. NSM gjør oppmerksom på at Microsoft ikke leverer salgstall for konsoller. Av de håndholdte maskinene holder Nintendo DS fortsatt en stabil ledelse i salget.

 

NSM er en bransjeorganisasjon for norske produsenter og distributører av PC- og konsollspill. Foreningen ble etablert i 1998, og i styret sitter Ståle Bråthen (Activision Blizzard), Hans Moe (Electronic Arts Norway AS), Tony Renstrøm (Microsoft Norge AS), Rannveig Virik (Pan Vision Distribution AS), Finn Robøle (Nordisk Film Interactive) og Kirsti Danielsen (Bergsala AS).

 

 

Til toppen