HyperFocal: 0
HyperFocal: 0

SPISELIGE BOLLER OG KRØLLER

Wilfa tar tak i høstens sunnhetstrend innen matlaging og lanserer egen spiralkutter, og et vaffelbolle-jern med mange muligheter.

Det tradisjonsrike merkenavnet er blant annet kjent for sine vaffeljern, men nå kommer Wilfa med to nye produkter til markedet. Wilfa TopIt holder fortsatt i selskapets vaffeltradisjon, men med en oppgradering.

– Med TopIt lager du enkelt vaffelskåler som du kan fylle med is, bær eller frukt, slik at du kan spise både skålen og innholdet. Men vi stopper ikke ved vafler – til jul kan du lage pepperkakeskåler eller krumkakeboller, og ikke minst hjemmelagde taco-skjell til taco-fredagen, sier Roger Wollan, administrerende direktør i Wilfa Norge, til fagbladet Elektronikkbransjen.

Vi hyrer blant annet inn en kokk og gir han frie hender til å lage skåler og boller av ulike ingredienser

 

Jobber mot julesalget

Han forteller at TopIt er på tur ut i markedet i oktober, og at Wilfa planlegger å skape bølger både i tradisjonelle og sosiale medier.

– Vi hyrer blant annet inn en kokk og gir ham frie hender til å lage skåler og boller av ulike ingredienser. Vi har allerede testet butterdeig for hjemmelagde terteskjell, og brukt poteter for å lage rösti-skåler. Her kan du altså lage både forretter, hovedretter og desserter, sier Wollan.

Vafler og pepperkaker følger kanskje ikke sunnhetstrenden som regjerer på norske matblogger, men Wollan peker på at TopIt også kan brukes til å lage sunnere versjoner av kjente retter.

– Med hjemmelagde taco-skåler slipper du de frityrstekte skallene mange bruker, og rösti kan lages uten alt fettet. Vi kommer til å kjøre hardt med konkurranser, oppskrifter og bilder i sosiale medier, og tror at med et prispunkt på 499 kroner kommer TopIt til å selge godt til jul, sier Wilfa-sjefen.

Han vil fortsette å komme opp med nye vaffel-produkter til nordmenn.

– Vi er et vaffelspisende folk, det selges rundt 200.000 tradisjonelle vaffeljern i året i Norge, og Wilfa er størst i dette markedet. Det skal vi utnytte og ta førersetet på innovasjon på vafler. Målet er å lansere ett nytt produkt hvert år, i tiden opp mot jul, sier Wollan.

 

Spiralisering i vinden

Et annet produkt som akkurat har kommet på markedet, er spiralkutteren Wilfa Curly.

– Spiralkutting er veldig i tiden nå, det er oppskrifter på alle matblogger og sosiale medier. Spiraljern er det mest solgte tilbehøret til kjøkkenmaskiner i Europa akkurat nå, og trenden treffer både de som vil spise mindre karbohydrater, mer grønnsaker og få barna til å spise mer frukt og grønt, sier Wollan.

Wilfas spiralkutter kommer med skjæreblad i tre ulike størrelser, slik at ulike typer frukt og grønnsaker kan kuttes i de karakteristiske lange, krøllete trådene.

– Først og fremst er dette en fin måte å spise sunnere og mer grønnsaker på. Grønnsakene ser også lekrere ut, og det handler om å skape matglede og gjøre sunn mat attraktiv. Grønnsakene trenger heller ikke bare å være tilbehør, mange erstatter for eksempel spagettien med spiralisert squash, sier Wollan.

Prisen på Wilfa Curly er henholdsvis 799 eller 999 kroner, avhengig av om du vil ha den i hvitt eller rustfritt stål.

 

Mer innovasjon

– Sunnhet og mat er en stor trend i Norge nå, hvilke forventninger har dere til salget i høst?

– Vi vet at dette er ekstremt i vinden, og tror vi kommer til å selge masse av Curly. Vi har også en spennende kampanje på vei om kort tid, «sexy food, simply made», med blant andre Kathrine Sørland. Det er kjempefokus både på helsedelen av det, og at maten skal se pen ut. Folk deler fortsatt matbilder på sosiale medier, sier sjefen i Wilfa Norge.

– Hvordan har dere kommet opp med produktet?

– Vi har tilpasset Curly til det nordiske markedet, med de kravene til holdbarhet, design og riktig tilbehør. Dette er jo et helt nytt produkt på markedet, så etter hvert som kundene kommer med tilbakemeldinger kan det være vi lanserer flere typer tilbehør og kanskje andre modeller, sier Wollan.

Selv har Wollan nylig tatt over ansvaret for Wilfa i Norge.

– Jeg kom fra OBH Nordica, og har vært i Wilfa siden mai. For meg handler det om å bygge merkevaren Wilfa. Vi står sterkt i Norge, her har vi solgt vaffeljern siden 1948, og er kjente for kvalitetsprodukter og god design. Nå skal vi bli enda litt mer spennende, jobbe mer med innovasjon og bli mer synlige i markedet, sier Wollan.

Til toppen