Leiv Fasmer er HPs markedsføringsansvarlige i konsumentkanalen. Gjermund Helland fra JCP eventbyrå spiller rollen som uteligger.

– Sprekere HP

– Konkurransen er tøffere enn noen sinne. HP tror på suksess med en sprekere profil i konsumentkanalen overfor forhandlere og sluttkunder.

Leiv Fasmer er markedsføringsansvarlig i konsumentavdelingen til Hewlett-Packard Norge AS. Vi møter ham ved et rykende oljefat, på nederste nivå i parkeringshuset Ibsen i Oslo.

 

– Vi ønsker å vise oss fra en friskere side, og har invitert 200 butikkansatte og samarbeidspartnere til en annerledes opplevelse. Her i parkeringshuset har vi skapt et miljø som skal minne om en amerikansk ghetto, og i disse omgivelsene viser vi frem våre nye produkter, sier Fasmer.

 

Salgsdirektør Morten Karlsrud tror de besøkende setter pris på opplegget.

 

Pusten fra handlerne

– Vi har mange innovative produkter, men enkelte ser kanskje på HP som litt konservative og trauste. Nå ønsker vi å presentere oss på en måte som kanskje ville ta pusten fra handlerne våre, sier Karlsrud.

 

Selv går han i dressjakke, men mange av kollegene hans er kledd i antrekk man forbinder med rap-artister og basketballspillere. Alle besøkende blir utstyrt med en gullfarget lenke med HP-logo rundt halsen. Produktene vises frem på og i spektakulære kjøretøy, det serveres pølser fra en gammel New York pølsebod samt kald drikke innpakket i grå papirposer. En DJ og breakdancere underholder.

 

– Vi har kalt arrangementet ”Ghettoblast”, og begynte å klekke ut idéen like etter sommeren da vi fant ut at vi måtte gjøre noe utenom det vanlige for å vise våre fantastiske produkter. Vi ønsket å få frem et urbant, tøft og rått ghettomiljø. Med eventfirmaet JCP i ryggen klarte vi dette, sier Fasmer.

 

Han forteller at det har vært enkelt å få gjennomslag for opplegget hos ledelsen.

 

– Dette er et ledd i en større strategi i konsumentkanalen. Vi ønsker å skape et bilde av HP som et friskt og nyskapende selskap. I første omgang overfor forhandlerne, men også overfor forbrukerne. Vi er stolte av produktene våre, og ønsker å videreføre denne entusiasmen til våre partnere og naturligvis også sluttkundene. Derfor har vi laget en begivenhet der alle samarbeidspartnerne blir invitert, og vi kommer til å bruke denne formen for markedsføring flere ganger fremover, sier Fasmer.

 

Han mener situasjonen i dagens marked krever utradisjonelle tiltak.

 

Fornyet inntrykke

– Det må være litt mer sprut i HP, for det er tøft der ute. Tradisjonelle salgsargumenter som kvalitet, brukervennlighet og kostnadseffektivitet er alltid i sentrum, men vi må gjøre noe ekstra i kampen om folks oppmerksomhet. Mediebildet preges av uttalige konkurrerende produkter og nye gadgets, og det er vanskelig å skille seg ut. Arrangement som ”Ghettoblast” bidrar til at vi skaper et fornyet inntrykk av HP. Nøkkelen er å få alle til å glede seg til neste gang, sier Fasmer.

 

I tillegg til butikkselgere fra elektronikk- og IT-bransjen, var distributører og HPs samarbeidspartnere invitert en tidlig fredag ettermiddag.

 

- Tilbakemeldingene vi har fått er svært gode, og selv gir vi arrangementet terningkast seks. Det var ikke utelukkende produktene som var i fokus, men også stemningen rundt dem, sier Fasmer.

 

Salgsdirektør Morten Karlsrud (t.v.) og produktsjef Tore Särelind med HPs nye mediesenter, presentert i en Hummer.
Amund Hamre er produktsjef for kamera og skrivere, og viser frem HP Photosmart 3310.
- En undersøkelse viser at det er billigere å skrive ut bilder på våre skrivere, enn å kopiere dem hos fotografen, sier Frode Flage Eriksen i HP.
Produktsjef Aksel Storjohann presenterte PDAer på panseret av en gatebil.
Anita Fallan i JCP eventbyrå bisto HP med arrangementet i Ibsen parkeringshus i Oslo.
Til toppen