STABILT SALG PÅ HVITT

Omsetningen av store hvitevarer gikk ned 6 prosent i verdi i 2009, mens småelektrisk steg med 4 prosent.

Totalt ble det omsatt store hvitevarer og småelektriske produkter for 7,8 milliarder kroner, en nedgang på 3,7 prosent fra 2008. Dette tallet er i tråd med bransjens egne prognoser fra høsten 2009. Gjennomsnittsprisen for store apparater har hatt en økning i forhold til 2009.

Det er fokus på miljø og energieffektive produkter. Disse produktene koster mer i innkjøp, men betaler seg over tid.Omsetningen av store hvitevarer gikk ned med 10 prosent i volum, men bare ned 6 prosent i verdi, noe som viser at det investeres mer penger i hvert enkelt produkt.

Nedgang for bygg-inn

Bygg-inn stekeovn og platetopper, som har vært de store salgsvinnerne de siste årene, er blitt rammet hardest av finanskrisen. Nye byggeprosjekter er satt på vent, og mange sitter på gjerdet med større investeringer. Totalt viser bygg-inn-gruppen en nedgang på 15 prosent i volum og 6 prosent i verdi.

Det har lenge vært forventet at fryseskap skal overta for bokser, men det er først i år vi ser at det skjer. Salget av fryseskap økte med 13 prosent fra 2008 til i fjor. Totalt ble det solgt 34.000 fryseskap i 2009 mens salget av frysbokser sank med 10 prosent. Totalt ble det solgt 47.000frysebokser. Omsetningen av vinskap økte med 40 prosent i forhold til i 2008. Snittprisen på vinskap har også gått kraftig ned, slik at folk flest har mulighet til å skaffe seg dem.

Vaskemaskiner er den gruppen som har klart seg best blant de store hvitevarene i 2009. Denne gruppen har en nedgang på 2 prosent i volum. Tørketrommel viser en nedgang på 11 prosent i volum og 4 prosent i verdi. Det utvikles stadig mer energieffektive produkter i denne gruppen. Totalt 57 prosent av tørketromlene solgt i fjor har energimerking B eller bedre, gledelig er det at det selges stadig flere A-tromler.

Kaffemaskiner en vinner

I 2009 gikk totalomsetningen i gruppen ned 8 prosent i volum. Likevel ble det omsatt 737.000 produkter. Barbermaskiner viser en vekst på 10 prosent, og prisen holder seg i forhold til 2008. Hårfjerning for kvinner viser en nedgang på 10 prosent i volum og 5 prosent i verdi.

Gruppen kjøkkenutstyr viser ingen vekst i volum i forhold til 2008, verdiøkningen var imidlertid 5 prosent. Kjøkkenmaskiner (flerbruksmaskiner) har økt med 24 prosent i volum og 44 prosent i verdi. Espressomaskiner/kaffemaskiner er en vinner i år, med en økning på 63 prosent i volum og 47 prosent i verdi. Enkle espressomaskiner har solgt bra, lå nok under juletreet hos mange. Gruppen vaffeljern er en stabil, den økte med 10 prosent i både volum og verdi.

Markedet for gulvstøvsugere har steget med 12 prosent i volum og 25 prosent i verdi. Oppladbare modeller har steget med 18 prosent både i volum og verdi. Rengjøringen går lettere med godt verktøy. Det er utviklet modeller som har lavere motoreffekt og strømforbruk, men som gjør god jobb.

Etter en nedgang på 25 prosent fra 2007 til 2008 har markedet for varmeovner stabilisert seg i 2009. Omsetningen av oljefylte ovner har steget med 8 prosent i volum, men viser nedgang på 13 prosent i verdi.

Prognoser 2010

Prognosen spår en svak oppgang for totalmarkedet på 2 prosent i 2010. Hvis byggeaktiviteten kommer i gang igjen for fullt, vil spesielt salg av innbyggingsprodukter for kjøkken øke i forhold til 2009. Vi venter en noe større økning innen området småelektriske produkter.

Powered by Labrador CMS