Produktssjef Pär Holmén med favnen full av stativer. Fra venstre trebensstativene 785B og 785SH. Til høyre etbensstativet 790. Modostativene kommer på markedet i januar neste år. Foto: Erik Andersen

Stativ trengs selv om kameraet har bildestabilisator

– Vi ser at stadig flere kameraer kommer med bildestabilisator. Det gir noe av den samme virkningen som et stativ, men kan aldri erstatte det.

Det sier produktssjef Pär Holmén i Tura Scandinavia AB. Han mener det alltid vil være behov for stativer, blant annet fordi det er ergonomisk og avlaster kroppen. I tillegg kommer de fototekniske mulighetene lang lukkertid gir.

 

– Dessuten trenger du stativ hvis du bruker selvutløser og selv skal være med på bildet, sier Holmén.

 

Ita lienske Manfrotto er en av de viktigste leverandørene for Tura Scandinavia. Her blir det utviklet og produsert alle typer stativer. Manfrotto skal være verdens største produsent av fotostativer, med alt fra små bordstativer, ettbensstativer og stativer med tre ben i sortimentet. Til produktutvalget hører også spesielle stativer for video og belysning. Manfrotto eies av Vitec-konsernet. Dette firmaet produserer også andre merker som Bixo og Kata. Det siste skuddet på stammen er stativer av merket National Geographic. Tura har markedsført Manfrotto siden 1998 og har også stativer fra Kata og National Geographic.

 

 

 

Treben

Det mest brukte stativet, også til forbrukermarkedet, er trebensstativet. Det har kroppshøyde, så fotografen kan arbeide i oppreist stilling. Mange bruker også ettbensstativ fordi det er lett i vekt og enkelt å ta med seg i sammenleggbar tilstand. Samtidig gir det god støtt for kameraet.

 

– Bordstativ er ofte undervurdert. Det er et smidig verktøy som du kan bruke mange steder, samtidig som det er lett å ta med. Slike stativer finnes også i varianter som kan skrus fast til for eksempel en bordplate eller et rekkverk. Alt i alt finnes det stativer for alle typer bruk, sier Holmén.

 

Han legger vekt på at viderekommende amatører på samme måte som profesjonelle fotografer bruker stativer til belysning, for eksempel når det blir fotografert med flere blitser samtidig.

 

– Hvordan arbeider dere mot bransjen?

 

– I tillegg til å informere selgerne om produktene lærer vi dem om hvor nødvendig det er å bruke stativ for å få gode bilder. Det er også gode penger å tjene på tilbehør.

 

 

 

Italia og Kina

Som overalt ellers banker kinesiske produsenter på døren med stativprodukter, og den italienske produsenten merker konkurransen. Manfrotto svarer på dette ved å legge en del av egen produksjon til Kina. Den nye stativserien Modo er beregnet på forbrukermarkedet med produkter for video og digitalkamera. Kina-produksjonen er valgt for å få ned prisene.

 

– Hvem er de viktigste Manfrotto-brukerne i Norge?

 

– Tradisjonelt er det halvprofesjonelle og profesjonelle fotografer. Vi tror at også Modo-serien vil rette seg mot fagfotografer i tilegg til amatører.

 

Når det gjelder distribusjonen av stativene, arbeider Tura veldig bredt og henvender seg mot alle typer kjeder og handlere.

 

– Ordet tilleggssalg er veldig viktig her. I tillegg til informasjon og utdanning, legger vi vekt på mulighet for fortjeneste for slikt tilbehør, sier Holmén.

 

Produktssjef Pär Holmén forteller at Tura også markedsfører vesker og regnbeskyttelse for kameraer.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tura Scandinavia markedsfører et utvalg av fotosekker med merket Kata. En av sekkene fikk en av årets Tipa-priser for god design.
Manfrotto har kjøp rettighetene til å bruke merket National Geographic på en serie vesker og sekker for foto og video.
Til toppen