Ifølge salgssansvarlig Jonna Wilms Nielsen har de unge fått øynene opp for den tradisjonelle kaffetrakteren. Foto: Marte Ottemo

STILRENT FRA MOCCAMASTER

Kaffetrakteren har fått sin renessanse, og Moccamaster viste fram tilbehør til sine tradisjonelle traktere på PowerUp.

– Vi har fokus på nyheter innen tilbehør, viser fram noen visuelle endringer for merkevaren, og så lager vi en del konkurranser for de ansatte slik at de vet hvilke typer tilbehør som finnes til maskinene, sier Jonna Wilms Nielsen, salgsansvarlig i Moccamaster Nordic.

Moccamaster er blant selskapene som kjører klasseromsundervisning på opplæringsmessen PowerUp, og sier det er viktig at de ansatte vet hvilke modeller som har ulike funksjoner og ekstrautstyr.

– Vi viser ikke fram noen nye traktere på messen, men vi har lanserte tilbehør i små gaveesker, blant annet en lufttett boks i rustfritt stål for oppbevaring av kaffe, og en liten skje i samme stil, sier hun.

Vi ser at mange vil ha den rene varen, uten melk eller sukker

– I Norge ser vi at kaffetrakteren tar en stadig større del av markedet, er det også trenden i resten av Norden?

– Kaffetraktersalget vokser i alle nordiske land. Sort kaffe er på inntog i alle landene, også blant de unge. Det blir litt retro, og vi har jo ikke endret så mye på designet opp gjennom årene, så unge mennesker sier at «denne stod jo på kjøkkenet hos min mormor», sier Nielsen.

– Går folk bort fra de melkebaserte kaffedrikkene, til fordel for sort kaffe?

– Vi ser at mange vil ha den rene varen, uten melk eller sukker, og også de unge har fått opp øynene for dette. Det drikkes veldig mye kaffe i Norden, og dette er en trend, sier hun.

Til toppen