Mari Lønne er ansatt som kaffeekspert ved Nespresso-butikken på Egertorget i Oslo, og vant tur til Columbia. Foto: Stian Sønsteng

STOLTHET OG NØYAKTIGHET

– Det var fint å se hvor mye stolthet og nøyaktighet det er i hvert eneste ledd av produksjonen, sier Nespressos kaffeekspert Mari Lønne.

Hun er ansatt ved Nespresso-butikken på Egertorget i Oslo, og vant en intern kunnskapskonkurranse der premien var en tur til kaffeplantasjene i Columbia. Målet var å rette fokus på Nespressos program for bærekraftighet, AAA Sustainable Quality Program, der det blant annet gis opplæring i dyrkningsmetoder til kaffebøndene.

– Hva var den største overraskelsen for deg på denne turen?

Slike prosesser er det hele veien, for å sørge for at kvaliteten er perfekt

– De mange ulikhetene ved kaffegårdene, og hvor mye stolthet det er i hvert eneste ledd av produksjonen. Fra bønnen blir plantet, at de sjekker den lille rota og begynner på nytt hvis den ikke er god nok, og hvor nøyaktig man er i hele produksjonen, sier Lønne.

Hun reiste til Columbia sammen med vinnere fra fire andre land, og holder nå kaffekurs både for kolleger og kunder.

– Hvor stor betydning dette har for den lille kaffemengden som havner i Nespresso-kapselen?

– Det er 60 kaffebær i hver eneste kapsel. Hver av disse plukkes for hånd, og er nøye utvalgt. Er de ikke passe modne, brukes de ikke. Slike prosesser er det hele veien, for å sørge for at kvaliteten er perfekt, sier Lønne.

 

For lite kvalitetsbønner

Nespresso-sjef Geir Kronbæck sier rundt 80 prosent av kaffen de bruker kommer fra det selskapet kaller AAA-farmer.

– AA er et vanlig begrep som brukes for å klassifisere kvalitetskaffe. Vi legger på en tredje A. Den første står for kvaliteten, den andre for bærekraftighet (fair trade), den tredje at vi investerer i utviklingsprogrammet for dem som driver gårdene for å øke produktiviteten. Det vil si at våre AAA-farmer får et utdanningsprogram for hvordan de skal øke avkastning på farmen og gjøre den så bærekraftig som mulig slik at vi får kvalitetskaffe i generasjoner. Vi skal ikke selv eie kaffegårdene, men investerer hos de lokale bøndene, sier Kronbæck.

Han sier det er en utfordring for Nespresso at det ikke er nok kvalitetskaffe tilgjengelig.

 

900 aromaer

– Vi har satt listen høyt, og betaler derfor 30 prosent mer for AAA- enn AA-kaffe. Det er en målsetning at all kaffe vi bruker skal være AAA.

Kronbæck forteller at Nespresso også er begynt å få dette til i Afrika.

– Siden kaffen her kommer fra store kooperativer er det vanskelig å følge hele reisen til bønnen.

Nespresso-sjefen sier kaffen til selskapet er bygd opp rundt smaksprofiler. – Vi tar det beste fra et område eller et land, og sier kaffen skal smake slik vi ønsker gang på gang når du lager den hjemme. Vi tar kvalitetsbønner inn, blander en smaksprofil, og får kvalitetskaffe ut gjennom kapselen. Det er opp til 900 aromaer i den lukkede kapselen, som kommer ut når du trykker på knappen hjemme, sier Kronbæck.

Les også:

Lever fint med kapsel-konkurransen

Stanger hodet i miljøveggen

Nespresso-sjef Geir Kronbæck er trygg på selskapets egen kaffekvalitet, og mener konkurransen fra andre er sunn. Foto: Stian Sønsteng
Geir Kronbæck ved mottaksstasjonen for brukte kapsler ved Nespresso-butikken på Egertorget i Oslo.Foto: Stian Sønsteng
Ved Nespresso-butikkene selges en rekke tilbehør, som disse koppene.
Til toppen