Over 40 personer fra bransjen deltok på reklamasjonskurset.

STOR INTERESSE FOR REKLAMASJONSKURS

Stiftelsen Elektronikkbransjen arrangerte reklamasjonskurs nummer seks i juni. Det var fullsatt med representanter fra verksteder, leverandører, kjeder og nettbutikker.

Publisert

Kursene arrangeres i samarbeid med Forbrukerrådet og advokatselskapet Ræder. Kurset starter med en gjennomgang av de grunnleggende «knaggene» innen forbrukerkjøpsloven, som for eksempel mangelsbegrepet. Angrerettsloven og håndverksloven blir også omtalt. Hovedfokus er saker som havner i Forbrukerklageutvalget (FKU), og hva aktørene kan gjøre for å unngå at saker havner der. Skulle man likevel få saker i FKU, er det viktig å sørge for at man kommer best ut av det. Forbrukerklageutvalget het tidligere Forbrukertvistutvalget (FTU)

Nye rettsavgjørelser påvirker

Forbrukerkjøpsloven kom som kjent 1.juli 2002, og det sjette reklamasjonskurset har det samme innholdet som de foregående. Men ulike rettsaker har utfordret lovteksten, og derfor endres tolkningen av deler av loven. Det er derfor viktig å holde seg oppdatert på disse endringene. Flere av årets kursdeltakere har også deltatt flere ganger på kurset, nettopp for å få med seg nyansene.

Åpen time

Kurset avsluttes med en seanse hvor deltakerne selv kan komme med sine «saker» eller problemstillinger. Det var satt av en time, men denne seansen kunne gjerne vart dobbelt så lenge.

- Det tyder på at forbrukerkjøpsloven er viktig for våre medlemmer. Disse kursene håper vi bidrar til at kunnskapen øker litt, sier Jan Røsholm i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

Kyrre Kielland fra advokatselskapet Ræder og Stine Sørensen fra Forbrukerrådet er faste foredragsholdere. Foto: Jan Røsholm
Powered by Labrador CMS