STORE PÅ TRE ÅR innen programvare

I løpet av kort tid har Nav N Go blitt en av de store innen navigasjon og fått viktige kunder som Mio og MyGuide, med egenutviklet programvare.

– Vi begynte virksomheten vår i 2005 fordi vi mente det var et stort behov for utvikling av navigasjonsutstyr til firmaer som allerede var store innen bilunderholdning. Målet var å utvikle god programvare og displayer til eksisterende utstyr for lyd og bilde. De første som tegnet avtale med oss var MyGuide og Mio. I løpet av kort tid var Mio den tredje største i Europa og den fjerde største i verden på navigasjon. Med bakgrunn i den suksessen vokste vi kraftig, og innen utgangen av 2006 hadde vi avtale med 35 merker, sier Leon van de Pas administrerende direktør i Nav N Go.

Blant selskapene Nav N Og har avtaler med er Pioneer, Blaupunkt, LG, Harman Becker og Samsung.

Egenutviklet programvare

– Den tyske bilorganisasjonen Adac mener vi er best på programvare og raskest med oppdateringer. I tillegg blir det lagt vekt på at vi har systemer med flest mulig språkvarianter. Nå er vi oppe i 45, dessverre er ikke norsk med foreløpig, sier van de Pas.

Nav N Go-kartene dekker veier og gater i mer enn 70 land. Det skal være langt flere enn de viktigste konkurrentene i markedet. Løsningen mener han er å ha god kontakt med lokale firmaer som tilbyr kart. I dag samarbeider Nav N Go med 20 ulike tilbydere av kart. Dette samarbeidet har også ført til at firmaene har kunnet tilby programvare også for andre deler av markedet, som musikkspiller og kamera. Allerede i fjor laget Nav N Go programvare for alle funksjonene i smarttelefoner og PDA.

Han forteller videre at Sony tok kontakt med firmaet. Japanerne hadde ingen erfaring med navigasjon men ønsket å gå inn på denne grenen. Sony hadde sitt eget operativsystem som de ville at Nav N Go skulle bruke å utvikle videre til navigasjon. Dette førte til at Nav N Gos programvare også ble utviklet for Sony-produkter som spill og musikkspillere i tillegg til navigasjonsutstyr.

Innhold

Utviklingen videre for Nav N Go vil være fokusert på innhold.

– Mange av de firmaene vi samarbeider med produserer ikke innhold. Vi føler at nettopp dette kan vi spesialisere oss på. Vi er på en må te midt mellom maskinvare og programvare. Nå arbeider vi med nye felt for eksempel programvare for værtjeneste. Alt er basert på nedlasting og abonnementsordninger med innlogging for oppdatering, sier van de Pas.

Firmaet har også samarbeid med Microsoft. Det meste av programvaren fra Nav N Go er Windows-basert. Dette skiller Nav N Gos programvare fra konkurrentenes, i følge van de Pas.

Leon van de Pas, administrerende direktør for Nav N Go, viser en Sony PSP der firmaet har utviklet programvare for navigasjon.
Til toppen