STOROFFENSIV INNEN TELEKOM

TeliaSonera, der Netcom og NextGenTel er med, lanserer en storoffensiv på det nordiske telekommarkedet.

TeliaSonera-gruppen samler 18 nordiske selskaper under et nytt, internasjonalt symbol. Hensikten er å gjøre selskapene godt rustet til å møte mobilkundenes krav til innovasjon, nettverkskvalitet og mobile tjenester.

– Sammen skal vi utfordre grensene for hva som er teknisk mulig og hva vi kan bruke teknologien til. Denne satsingen skal endre spillereglene i det norske markedet. Det markerer samtidig en ny stor offensiv fra Netcoms side, sier selskapets administrerende direktør August Baumann, i en pressemelding.

Lik pris i Norden

I følge Baumann har mange kunder vært frustrert over høye priser på samtaler fra våre naboland. Netcom fjerner nå utenlandstillegget på samtaler mellom de nordiske landene. Samtidig kutter selskapet prisen på mobilsurfing i Norden og Baltikum med inntil 90 prosent. Dette mener Baumann er en direkte konsekvens av den internasjonale styrken Netcom har nå.

I Norge samler Netcom og NextGenTel seg under det det nye fellessymbolet til TeliaSonera. I tiden fremover skal de to selskapene arbeide tettere sammen for å tilby gode kommunikasjonsløsninger til privat- og bedriftsmarkedet. Som en del av offensiven får Netcoms 55 telebutikker ny profil.

90 prosent

I mars var 90 prosent av alle solgte mobiltelefoner hos Netcom en smarttelefon. Netcoms statistikk viste da at Iphone blir utfordret av konkurrerende smarttelefoner i større og større grad. Dette gjelder blant annet nye telefoner fra Kina.

– ZTE Blade er den største utfordreren på smarttelefoner hos oss, og hadde den største økningen i salget i marsmåned. Denne telefonen senker terskelen for å kjøpe en smarttelefon for nye kundegrupper. Den er også med på å øke interessen og andelen for operativsystemet Android i telekommarkedet, sier kommunikasjonssjef Øyvind Vederhus i Netcom.

Han legger vekt på at kombinasjonen av avanserte telefoner og et mobilnett med stadig økte datahastigheter gir smarttelefonen flere bruksmuligheter enn noen gang.

– Fremover blir det viktig med et mobilnett som holder tritt med den akselererende utviklingen. Derfor investerer Netcom en milliard kroner i nettmodernisering, sier Vederhus.

Android på topp

En ny undersøkelse fra Netcom viser at Android nå er det mest populære operativsystemet blant nordmenn som kjøper ny smarttelefon. Selskapets statistikk viser at 46 prosent av alle solgte smarttelefoner hittil i år bruker Android som operativsystem. Netcoms andel for nysolgte telefoner som bruker Appels Ios har sunket til 43 prosent etter å ha ligget på topp de første månedene av året. 11 prosent av smarttelefonene bruker Symbian.

– Det er første gang Android går forbi Appels Ios hos oss. Androids fremgang er interessant etter at Apple har sittet på tronen til smarttelefonene siden den første Iphonen ble lansert i 2008, sier Vederhus.

Netcoms salg i april viste at syv av ti kjøper smarttelefoner med Android, to med Symbian og en med Ios. 86 prosent av alle solgte mobiltelefoner gjennom Netcoms egne salgskanaler i april var en smarttelefon. Netcoms ti på topp-liste for april satt opp i kronologisk rekkefølge etter volum og basert på smarttelefonsalget i de 55 telebutikkene, i tillegg til salget på nett og gjennom Netcoms kundesenter viste denne rekkefølgen:

Iphone 4 (Ios)

ZTE Blade (Android)

Sony Ericsson Arc (Android)

HTC Desire (Android)

Sony Ericsson X8 (Android)

HTC Desire HD (Android)

Sony Ericsson X10 mini pro (Android)

Nokia N8 (Symbian)

Nokia C7 (Symbian)

HTC Desire Z (Android)

Powered by Labrador CMS