STØRRE BUTIKKER HAR GITT ØKT OMSETNING

– Antall butikker er stabilt, men vi har økt arealet og dermed omsetningen. Resultatmessig ligger vi nok over snittet.

Det sier Roy Bjørnstad og Audun Bergh-Bentsen når vi møter dem på Coops høstsamling innen kategoriene elektronikk og underholdning.

– Coop Elektro har hatt en god omsetnings- og resultatutvikling de siste fire årene. Selv om antall butikker er det samme har vi økt butikkflaten ved en del butikker og dermed fått økt omsetning og bedre resultat, sier kjedeleder Roy Bjørnstad.

Han er ansatt i Coop Norge Handel, og har én medarbeider i kjedeledelsen for Coop Elektro.

– Vi er en liten og eksklusiv stab som arbeider med markedsføring og alt som hører til kjededriften i form av utvikling av strategi og konsept. På produktsiden får vi støtte fra kategori. Alle kjedene i Coop-systemet er lagt opp på samme måte, sier Bjørnstad.

Audun Bergh-Bentsen er kategoriansvarlig for elektronikk i Coop Norge Handel, og kjøper inn og anbefaler hvilke produkter som skal selges i Coop Elektro, Coop Obs! supermarked, Smart Club og Coop Extra.

– Hvordan fordeles produktene mellom kjedene?

– Coop Elektro og Smart Club har betjente avdelinger og selger de mest avanserte produktene, hos de andre går det mest enklere hyllevarer, sier Bergh-Bentsen.

33 Coop Elektro

Blant Coop Elektro-avdelingene som har utvidet butikkarealet er Levanger, Mo i Rana, Sandnessjøen og Mosjøen.

– Samvirkelagene har sett at det er gode muligheter til å drive lønnsomme elektrobutikker på små og mellomstore steder. Det er en klar forskjell på å drive en butikk på 350 kvadratmeter sammenlignet med en som nesten er dobbelt så stor når det gjelder omsetningen, sier Bjørnstad.

Det fleste av de 33 Coop Elektro-butikkene ligger fra Trondheim og nordover, og i Gudbrandsdalen.

– Hvorfor har dere sorte hull sørpå?

– Det er Samvirkelagene som etablerer og driver butikkene, og de har ulike strategier. Mange fokuserer på driften rundt dagligvare og bygg, sier Bjørnstad.

Han forteller at de i Coop-systemet bruker begrepet konseptlønnsomhet, og at elektrobutikkene ligger vesentlig bedre an enn snittet.

– Vi ser med skrekk og gru på bransjetallene vi får tilsendt fra Stiftelsen Elektronikkbransjen, og har de siste årene gjort viktige grep. Derfor kan vi i dag si oss godt fornøyd med våre egne resultat i forhold til de tallene vi kan lese ut fra statistikkene, sier Bergh-Bentsen.

Bjørnstad understreker at Coop Elektro får god støtte fra kategoriavdelingen.

Profilsamarbeid

– De har produktkunnskapen og kommer med forslag til sortiment og kampanjer, sier han.

Coop Elektro og de andre avdelingene kan oppfattes som kjeder, men internt i organisasjonen er de definert som profilsamarbeid. Bjørnstad mener Coop Elektro-butikkene likevel er flinke til å gå i takt.

– Vi har et måltall i forhold til hvor mye av sortimentet i butikkene som kommer fra kjeden, og det er ikke langt unna hundre prosent, sier Bjørnstad.

– Hvilken markedsmakt har Coop Elektro sammenlignet med de andre kjedene?

– Den er nok liten totalt sett. Vi har butikker i mindre byer, store og små tettsteder, og mange steder har vi en markedsandel på kanskje 30-40 prosent. Vi har ingen ambisjoner om å bli størst i Norge, sier Bjørnstad.

Bergh-Bentsen karakteriserer Coop-systemet som stort og mangfoldig.

– Totalt sett er det mange lommebøker gjennom butikkene våre, derfor har vi en stor styrke, sier han.

Når det gjelder underholdningsproduktene representerer Coop Elektro en liten andel av omsetningen i Coop, men på elektrobiten er de størst.

– Vi er desidert størst på hvitevarer. Her har vi hatt en god utvikling. Også TV-omsetningen har vært god, selv om det nok er litt problemer i denne kategorien for tida. Vi er også gode på småelektrisk, men er ikke så sterke innen data, sier Bjørnstad.

Han mener prisnivået i butikkene er konkurransedyktig.

– Det er vanskelig å måle seg med de grønne når de annonserer sine lokkevarer, men vi ligger godt an når det gjelder snittpriser – sett fra kundenes perspektiv, sier Bjørnstad.

Den årlige høstsamlingen på Gardermoen samlet 90 butikkansatte fra Coop Elektro, Coop Obs! og Smart Club. I tillegg til internopplæring var ni leverandører representert.

Powered by Labrador CMS