Samsung-sjef i Norge, Even Amdal, beskriver konkurransen i mobilmarkedet som sunn.Bildet av ham fra mobilmessen i Barcelona er montert inn på selskapets smart-TV i 8-serien. 55-tommeren koster 25.000,- Foto: Stian Sønsteng

SUNN MOBILKONKURRANSE I NORGE

– Mens det tidligere var to store aktører som delte mobilmarkedet er vi i dag mange som kjemper med like forutsetninger.

– Det gjør konkurransen sunn og helt annerledes. Det er kanskje ikke så forutsigbart om hvem som blir nummer én lenger, sier Samsung-sjef i Norge, Even Amdal.

Han sier Samsung har hatt et fantastisk år, med fortsatt vekst på samtlige områder.

– Innen lyd og bilde holder vi en sterk posisjon, med nesten 40 prosent markedsandel og en høy preferanse ute hos kundene. På hvitevaresiden har vi nå en bred portefølje ute i butikken, vi har bredere distribusjonen og tro på stor vekst. IT går også bra, spesielt i detaljhandelen. I 2011 har vi begynt å arbeide mer B2B, spesielt er introduksjonen av nye bærbare PCer viktig for oss. Når det gjelder mobil har vi planer om å fortsette veksten. Her har vi gått fra fem prosent markedsandel for et par år siden til 15-20 prosent i Norge i dag. Fokus ligger på Android og Windows, og vi har fortsatt vårt eget operativsystem Bada på enkelte modeller, sier Amdal.

Distribusjon en nøkkel

Han mener Samsung har en knallsterk portefølje på mobilsiden, dominert av Android-modellene.

– Vi dekker hele bredden fra lav- til toppsegmentet. I tillegg kommer vi med flere nettbrett, den nye 10,1 tommeren har nyeste Android-versjon 3.0 Honeycomb som er en generisk Google-modell, sier Amdal.

– På mobilsiden blir modellene fra de ulike leverandørene stadig mer like hverandre. Ønsker Samsung å differensiere seg i dette markedet, og hvordan?

– Fremfor alt ønsker vi å ha den beste skjermteknologien, nå er det super amoled+ som gjelder. I tillegg arbeider vi med både hastigheten og brukeropplevelsen på mobilene, vår flaggskipmodell Galaxy S II er et bevis på dette. Vi er langt fremme teknologisk, for eksempel med Google-telefonen Nexus S og Google-brettet vårt. I tillegg arbeider vi godt med distribusjonen, her ligger en viktig nøkkel til vår suksess, sier Amdal.

40 i Norge

Samsung har rundt 40 ansatte i Norge, fordelt på fire divisjoner. Amdal mener de per i dag er godt nok bemannet.

– Omsetningen per hode er høy, men vi får gode tilbakemeldinger fra forhandlerleddet siden vi er blant dem som har flest mennesker på veien, sier Amdal.

I 2011 vil Samsung også satse på B2B også på telefonsiden. Amdal sier de foreløpig er små i denne kanalen, og mener det ligger et stort potensiale for Samsung her.

– B2B utgjør fort halve markedet, og vi tilbyr nye entrepriseløsninger som er noe helt annet enn vi hittil har hatt. På IT gjør vi det samme, hittil har vi stort sett solgt bærbare datamaskiner av høy kvalitet i detaljhandelen. Nå satser vi på bedriftsmarkedet. Nettbrettene er også viktig innen telekom. Omsetningsmessig er dette en spennende reise. Vi selger mye dyrere produkter innen telekom, sammenlignet med i fjor da vi hadde en helt annen snittpris, sier Amdal.

– Hvordan ser du for deg at markedet for nettbrett vil utvikle seg i Norge?

Vil eksplodere

– Jeg er overbevist om at dette kommer til å eksplodere. Absolutt alle kommer med sine varianter, sier Amdal.

– Til hvilken bruk kommer folk til å kjøpe disse produktene?

– Det er stor forskjell på vår sjutommer, som er et mobilprodukt og perfekt for dem som er på farten, og den nye titommeren som kanskje blir brukt vel så mye på hjemmebane. For oss er det viktig å tilby flere produkter for at kundene skal kunne velge det som passer deres formål best, sier Amdal

– Når det gjelder mobilmarkedet i Norge, hvordan vil du beskrive dette og situasjonen for de ulike aktørene?

– Det er spennende å se at kineserne er på plass med store ambisjoner.

– Er dette de nye koreanerne?

– De er sterke konkurrenter, helt klart. De kommer fra nettverkssiden med full kraft, men jeg ønsker ikke å si så mye om dem eller de andre konkurrentene. Vi skal fokusere på oss selv og det vi er gode på.

– Du kommer fra en gammel leverandør, Siemens som siden ble BenQ før de forsvant fra markedet?

– Det er riktig. Jeg tror ikke vi vil se at noen av dagens sterke aktører forsvinner. Telekom er et av de tøffeste markedene å arbeide i. Det er ikke så forutsigbart om hvem som blir nummer én lenger, sier Amdal.

Galaxy S II er Samsungs flaggskipmodell innen smarttelefoner.
Samsungs nettbrett Galaxy Tab 10.1 kommer i butikkene etter sommeren. Prisen blir drøyt 5.000 kroner.
Galaxy Tab 8.9 er foreløpig mellomste bukkene bruse i Samsungs nettbrett-serie. I butikkene i tredjekvartal.
Samsungs 9000-serie er deres mest avanserte bærbare datamaskiner. Ibutikkene. Pris: 13.000,-
Samsung har i følge Amdal fått en bredere distribusjon av sine hvitevarer, her kombiskapet RR82.
Til toppen