Markedsdirektør Johan Birgersson (t. v.) og adm. direktør Anders Halvarsson satser på at Net on net skal bli størst på netthandel i Norge.

Svenske Net on net vil bli størst på nett

Det svenske selskapet Net on net sikter mot å bli størst på nettsalg innen forbrukerelektronikk.

I følge markedsdirektør Johan Birgersson er Net on net i dag markedsleder for nettsalg på internett innen elektronikk i Sverige med en andel på cirka 12 prosent av totalmarkedet. Selskapet selger lyd- og bildeprodukter, småelektriske husholdningsapparater, telematikkprodukter, mobiltelefoner, dataprodukter og foto. Selskapet kjøper primært inn fra kjente leverandører, men har også fem egne merker.

 

– De største konkurrentene våre i Sverige er etablerte elektronikkjeder, store frittstående handlere og selvfølgelig andre selskaper som selger på nett, sier Birgersson.

 

Han regner med at konkurransen i Norge som i Sverige vil dreie seg mest om pris. Birgersson legger vekt på at mens mange av de konkurrerende nettselskapene satser mye på forretningsmarkedet, konsentrer Net on net seg mest mot salg til forbruker.

 

I Norge vil Net on net markedsføre de samme produktgruppene som i Sverige. I tillegg til disse produktene ønsker selskapet og aktivisere markedsføring av programvare og tilbehør. Selskapet har også stort salg til Tyskland, men markedsandelen der er naturlig nok langt lavere enn i Sverige. Aktivitetene styres fra selskapets hovedkontor i Borås.

 

– Hva gjør dere med service og reparasjoner?

 

– Vi har kontakt med ledende serviceverksteder, og i Norge blant annet med Elesco.

 

 

 

TV-reklame

Net on net driver primært markedsføring gjennom TV-reklame. I Norge blir det supplert med nettstedet www.dinpris.no.

 

– Hvordan ser du på utviklingen i markedet for internettselskapene?

 

– Det er klart at konkurransen vil øke, både i Norge og Sverige. Vi tror at det etter hvert ikke blir plass til alle aktørene og at mange, særlig de små, vil måtte trekke seg ut. Net on net vil også satse på flere markeder i framtiden. Målet vårt er hele tiden å bli en av de ledende i de markedene vi satser på, sier Birgersson.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Til toppen