Sverige etter Media Markt

I løpet av året vil det være etablert 14 Media Markt-varehus i Sverige. Vi har bedt Media Markt og de konkurrerende kjedene beskrive situasjonen på det svenske elektronikkmarkedet.

 

AUDIO VIDEO

– Faghandlerne må tilby noe mer for pengene, sier Johann Danielsson i Audio Video.

 

– Det har ikke gjort så forferdelig mye med vår måte å forholde oss til markedet på, vi konkurrerer ikke på samme måte. Vi har små butikker i små og mellomstore byer, der det kreves personlig service og kundene verdsetter nærhet og trygghet. Men, visst har det blitt flere om beinet, slik at det finnes et visst tap for butikker som ligger nær en MM. Nå finnes det butikker i dette herlige, landstrakte landet for minst 20 millioner innbyggere og så vidt jeg vet er vi knapt halvparten så mange.

 

– Har Media Markt gjort at dere på noen slags måte har endret deres organisasjon?

 

– Vi har ikke endret vår organisasjon eller strategi, men selvfølgelig må vi fortsette å forbedre oss hele tiden slik at vi kan gi kundene en opplevelse som overgår forventningene.

 

– Hvordan ser du på konkurransesituasjonen i det svenske markedet i dag?

 

– Se svaret mitt på punkt 1, men også at det er en usunn konkurranse når det gjelder økonomiske forutsetninger. Vi må kunne tjene våre penger på produkter og tjenester. Jeg ser det som en umulighet at alle kjeder, og mange filialer, kommer å kunne fortsette på samme måte som før.

 

– Hvordan tror du konkurransen kommer til å utvikle seg de nærmeste årene?

 

– Det kommer til å bli forskjeller på hva de forskjellige konseptene kommer til å tilby, i faghandlene må vi utvikle oss for å beholde kundene. Ikke minst må vi kunne tilby noe mer for pengene, vi må hjelpe kundene å velge riktig både før og etter kjøpet.

 

 

 

ONOFF

– Det svenske markedet er kanskje det tøffeste av samtlige europeiske markeder, sier Jonas Jonasson i Onoff.

 

– Vi kommenterer ikke enkeltkonkurrenters aktiviteter eller hva disse innebærer for oss.

 

– Hvordan ser du på konkurransesituasjonen i det svenske markedet i dag?

 

– Tøff, kanskje den tøffeste av samtlige Europeiske markeder, med alle kategorier aktører i detaljleddet på et relativt lite marked.

 

– Hvordan tror du konkurransen kommer til å utvikle seg de nærmeste årene?

 

– Den blir enda hardere, men vi går etter planen. Vi fullfører vår strategi med å satse på en tydeligere serviceposisjon, gjennom å kun arbeide med kjen te, sterke varemerker solgt gjennom svenske leverandører og den tryggheten det gir oss og våre kunder. Vi tilbyr en helhetlig løsning med det riktige tilbehøret, bra kundestøtte og muligheten for hjemmeleveranser og installasjon i egen regi.

 

 

 

EL-GIGANTEN

– Vi øker igjen på de stedene der Media Markt har vært en stund, sier Anders Nilsen i El-Giganten.

 

– Vi har hatt et bra år igjen, selv om i økte drastisk i 2006. Vi har møtt opp på deres åpninger og det har vært en positive og morsomme opplevelser. Vi ser til og med at vi igjen øker på de stedene der Media Markt har vært en stund, det er vel sånn at etter at nyhetens interesse har lagt seg gjelder det fremdeles å være best.

 

– Har Media Markt gjort at dere på noen slags måte har endret deres organisasjon?

 

– Nei, vi har langsiktige planer. Som markedsleder er vi faktisk i posisjon til å fortsette vår allerede aggressive markedsføring og videre etablering av El-Giganten-varehus.

 

– Hvordan ser du på konkurransesituasjonen i det svenske mar kedet i dag?

 

– Situasjonen er vel tøffere enn på lenge, med tanke på at så mange forsøker å vokse raskt og ta vår posisjon. Det kommer de ikke til å lykkes med. Samtidig er det jo bra at bransjen viser muskler og får oppmerksomhet i en periode med litt mindre optimisme.

 

– Hvordan tror du konkurransen kommer til å utvikle seg de nærmeste årene?

 

– Det vil alltid være plass til de beste, uansett bransje. Jeg tror det kommer til å koste en del for mange som ønsker å ta opp kampen i toppsjiktet. Kanskje koster det for mye for et par aktører, vi får se. Marginpresset merker hele bransjen, og jeg tror at den klart største vinneren de nærmeste årene vil bli kunden, så det er jo positivt.

 

 

 

EXPERT

– Expert Sverige AB har mer enn doblet bunnlinja siden Media Markt dukket opp, sier Bjørn Abild i Expert.

 

– Expert Sverige AB har mer enn doblet bunnlinja siden Media Markt dukket opp på det svenske markedet. Jeg kan selvsagt ikke si om det er på grunn av Media Markt eller ikke, delvis eller overhode. Det er derimot et uunngåelig faktum. Vi har til og med økt våre m arkedsandeler i samme periode. Butikker som ligger i nærheten av en Media Markt har i enkelte tilfeller mistet volum, men generelt har de fleste økt både volum og lønnsomhet.

 

– Har Media Markt gjort at dere på noen slags måte har endret deres organisasjon?

 

– Igjen kan jeg ikke si annet enn at vår organisasjon ikke har mye å gjøre med Media Markt. Vi har likevel, helt nylig, omorganisert Expert Sverige AB i fem regioner med meget sterk fokus på den operative driften og at vi alltid er ”Verdensmestre i våre butikker”. Butikkene er vår absolutt viktigste markedsplass. Vi har til og med økt våre generelle markedssatsninger i den aktuelle tidsperioden.

 

– Hvordan tror du konkurransen kommer til å utvikle seg de nærmeste årene?

 

– Det finnes en klar overetablering på det svenske hjemmeelektronikkmarkedet. Jeg er nokså sikker på at det innen 18-24 måneder kommer til å skje visse oppkjøp, strukturen kommer ikke til å se ut som i dag om to år.

 

– Det skulle heller ikke overraske meg om det dukker opp ennå et stort europeisk / internasjonalt konsept på det svenske hjemmeelektronikkmarkedet. Konkurransen kommer altså til å bli hardere i fremtiden.

 

 

 

SIBA

– Det har ikke vært lett de foregående 55 årene, så vi føler at vi er godt forberedt på å møte den økende konkurransen, sier Fabian Bengtsson i Siba-kjeden.

 

– Vi har respekt for alle konkurrenter som kommer inn på det svenske markedet. Konkurranse får oss til å yte bedre, vårt mål er å stadig anstrenge oss litt mer. Vi har konkurrert mot utenlandske kjeder i snart 15 år, og svenske i over 50. Vårt fortrinn er at vi kjenner kundenes behov godt og derfor kan tilby den beste kombinasjonen av tilbud, service og pris.

 

– Har Media Markt gjort at dere på noen slags måte har endret deres organisasjon?

 

– Vi er en godt etablert aktør på markedet. Vi har hatt fremgang gjennom alle de omveltningene som har skjedd i markedet de siste 55 årene. Vi kjenner våre kunder godt, og etterstreber å møte deres forventninger med en god kombinasjon av tilbud, service og pris. Vi anstrenger oss hele tiden litt ekstra, og vår fremste styrke er våre fantastiske medarbeidere, som er en del av familien. Takket være at vi er en familiebedrift har vi en langsiktighet og et ekstremt personlig engasjement som jeg tror mangler hos tradisjonelle bedrifter. Vi har ikke forandret på vår grunnleggende forretningsmodell.

 

– Hvordan ser du på konkurransesituasjonen i det svenske markedet i dag?

 

– Hjemmeelektronikkbransjen har lenge vært den mest konkurranseutsatte i hele den svenske detaljhandelen. Siba har de siste 55 årene alltid hevdet seg godt i den harde konkurransen og fortsatt vokst og utviklet seg, vi er vant til hard konkurranse, det er ikke nytt for oss. Vår ambisjon er å fortsette å vokse, og vi tror at vi gjennom vår streben etter å tilby kundene den beste kombinasjonen av tilbud, service og pris har alle mulige forutsetninger til å få det til.

 

– Hvordan tror du konkurransen kommer til å utvikle seg de nærmeste årene?

 

– Konkurransen kommer utvilsomt til å øke, det gjelder å ha kontroll over alle detaljer, ha lavere kostnader enn sine konkurrenter for å kunne tilby lavere priser, være smartere i hvert salg og utvikle nye konsepter som frister kundene. Vanskeligere er morsommere, det har ikke vært lett de foregående 55 årene så vi føler at vi er godt forberedt på å møte den økende konkurransen de nærmeste årene.

 

 

 

EURONICS

– Problemet i dag er overproduksjonen i industrien, mer enn overetablering av utsalg, sier Peter Örbrink i Euronics.

 

– Omsetningen for Euronics økte kraftig i 2007 og ga oss flere markedsandeler. Våre 152 butikker er spredd over hele landet og vi er etablert på steder der Media Markt ikke finnes, men vi har notert en strek økning selv i Stockholm for våre faghandler. Det har i første omgang med digitalisering av markedet å gjøre, forbrukerne kom til våre forhandlere for å kjøpe boks og en ny flatskjerm ”på kjøpet”. Derfor går det ikke å sammenligne 2007 med andre år.

 

– Har Media Markt gjort at dere på noen slags måte har endret deres organisasjon?

 

– Nei, vi endrer ikke kurs. Vi går hardere i samme retning. Vi har vår posisjon i markedet og den holder seg, faghandelkonseptet er i fremgang.

 

– Hvordan ser du på konkurransesituasjonen i det svenske markedet i dag?

 

– Det har alltid vært konkurranse i hjemmeelektronikkmarkedet. Prisfokuserte konkurrenter opplever sikkert et sterkt marginpress i dag, siden man retter seg mot samme målgrupper. Jeg har vært med i så mange år at jeg har sett et antall tilfeller der man spådde faghandelens død, noe som ennå ikke har skjedd og sannsynligvis heller ikke kommer til å skje.

 

– Hvordan tror du konkurransen kommer til å utvikle seg de nærmeste årene?

 

– Jeg sier som min gamle kollega fra Philips, Lars Nyberg som nå er hos Telia: Alle priser kommer til å gå ned. Det handler om å kunne tilpasse seg prisnedgangen og beholde marginene. For å klare det må man være en internasjonal aktør, jeg tror det blir meget tøft for nasjonale aktører å klare den ligningen. Problemet i dag er overproduksjonen i industrien, mer enn overetablering av utsalg – selv om vi alle gjerne skulle ville se flere forbrukere!

 

 

 

MEDIA MARKT

– Dette handler om å skape en morsom handleopplevelse for kundene i form av et enormt produktutvalg og lave priser, sier Per Wernersson i Media Markt.

 

– Media Markts inntreden på det svenske markedet har resultert i billigere elektronikkvarer for svenskene, siden vi har hjulpet til med å presse prisene. I tillegg har vi introdusert vårt eget konsept, som kan beskrives som å ha skapt et ”elektronikkpalass”. Dette handler om å skape en morsom handleopplevelse for kundene i form av et enormt produktutvalg, de mest kjente varene, de nyeste produktene og lave priser. Vi har fått utrolig positive tilbakemeldinger fra våre kunder, som bekrefter at konseptet passer svensker som alltid er sugne på det nyeste i elektronikkvarer og liker å ha mye å velge mellom.

 

– Når du oppsummerer ditt første år, ble resultatet som forventet eller overgikk det forventningene?

 

– Vi har fått en fantastisk mottagelse i Sverige, så våre forventninger har blitt oppfylt til gagns.

 

– Har Media Markt satset på en ”svensk miks” for Sverige eller er den lik overalt?

 

– Media Markts konsept, det store utvalget, de nyeste varene, velkjente produkter og lave priser, finnes i alle landene. Samtidig er Media Markt veldig opptatt av den lokale forankringen. Før vi etablerte oss i Sverige hadde vi tett kontakt med fagforbund i Sverige for å nøye kunne følge alle de lover som finns her. Vi ansetter gjerne varehussjefer og personale med lokal tilknytning. Siden skjer all markedsføring, rekruttering og alle innkjøp på lokalt nivå, for å kunne tilpasses de respektive stedene på best mulig måte. Man kan oppsummere med å si at det er et svensk selskap med tyske røtter.

 

– Kjenner du til om konkurrenter har forandret sin organisasjon eller kurs?

 

– Vi lurer ikke så mye på hva våre konkurrenter gjør, vi satser heller på å gjøre Media Markt så fremgangsrik som mulig. Vårt mål er å bli nummer en på det svenske markedet.

 

– Hvordan ser du på konkurransesituasjonen i det svenske markedet i dag?

 

– Vi ser utelukkende positivt på konkurranse siden det kommer kunden til gode i form av lave priser.

 

– Hvordan tror du konkurransen kommer til å utvikle seg de nærmeste årene?

 

– Det får fremtiden vise, men Media Markts mål er som sagt på bli markedsledende i Sverige.

 

– Hvordan ser Media Markts fremtidsplaner ut, hva hender i år og i løpet av de nærmeste årene?

 

– Nå i høst kommer vi til å åpne ytterligere seks butikker – i Skövde, Kalmar, Växjö, Malmö, Stockholm Barkaby og Stockholm Forum Nacka. Det overordnede målet er som sagt å bli nummer en på det svenske markedet, men hvor mange butikker som kreves for å nå den posisjonen, og hvor disse kommer til å ligge, viser seg med tiden.

 

 

 

Les også: Knallhard konkurranse preger Sverige

 

Fagbladet Elektronikkbransjen nr.4/2008

 

– Faghandlerne må tilby noe mer for pengene, sier Johann Danielsson i Audio Video.
– Det svenske markedet er kanskje det tøffeste av samtlige europeiske markeder, sier Jonas Jonasson i Onoff.
– Vi øker igjen på de stedene der Media Markt har vært en stund, sier Anders Nilsen i El-Giganten.
– Expert Sverige AB har mer enn doblet bunnlinja siden Media Markt dukket opp, sier Bjørn Abild i Expert.
– Det har ikke vært lett de foregående 55 årene, så vi føler at vi er godt forberedt på å møte den økende konkurransen, sier Fabian Bengtsson i Siba-kjeden.
– Problemet i dag er overproduksjonen i industrien, mer enn overetablering av utsalg, sier Peter Örbrink i Euronics.
– Dette handler om å skape en morsom handleopplevelse for kundene i form av et enormt produktutvalg og lave priser, sier Per Wernersson i Media Markt.
Til toppen