Per-Mårten Olsrud (f. v.), Gino Carbociero og Joacim Sverlinger med tre av Bravens høyttalere, som de nå lanserer i Skandinavia. Foto: Stian Sønsteng
Audiofly AF1120 er det australske selskapets flaggskipmodell innen øremoniotorer, med seks balanserte armaturer i hver kanal; to for bass, mellomregister og diskant. Pris: 7.000,- Foto: Audiofly
Gino Carbociero, salgsdirektør EMEA i Incipio, med Braven Ready Prime. Foto: Stian Sønsteng
Audiofly 100W har blåtann, og en god lydisolering skal gjøre det mulig å lytte til musikk med en heftig bass, i et vannavstøtende og treningsvennlig format. Pris: 1.300,- Foto: Audiofly (Bilde: David Gabrielron)
Audiofly AF1120 er utviklet for scenebruk som monitor, med erstatningskabel også for bruk med blåtann. Pris: 7.000,- Foto: Audiofly
Braven Active 105 er den minste i serien, med en IP67-klassifisering og åtte timers spilletid. Pris: 550,- Foto: Braven
Per-Mårten Olsrud (f. v.), Gino Carbociero og Joacim Sverlinger ser frem til å lansere Braven i Skandinavia. Foto: Stian Sønsteng
Braven Ready Pro har IP68-klassifisering og 14 timer spilletid og mulighet for å lade mobilen. Pris: 1.500,- Foto: Braven
Braven Ready Elite har IP68-klassifisering og 12 timer spilletid og mulighet for å lade mobilen. Pris: 3.000,- Foto: Braven
Braven Ready Solo har IP68-klassifisering og 12 timer spilletid og mulighet for å lade mobilen. Pris: 1.000,- Foto: Braven
Per-Mårten Olsrud (t. v.) og Joacim Sverlinger driver Solipi AS i henholdsvis Norge og Sverige. Foto: Stian Sønsteng
Braven Stryde 360 har IP67-klassifisering og 12 timer spilletid og mulighet for å lade mobilen. Pris: 1.000,- Foto: Braven
Braven Stryde 360 har IP67-klassifisering og 12 timer spilletid og mulighet for å lade mobilen. Pris: 1.000,- Foto: Braven

TAR BRAVEN TIL SKANDINAVIA

– Hodetelefonene fra Audiofly er unike og velbygde, og høyttalerne fra Braven kommer ikke noe dårligere ut, sier Per-Mårten Olsrud i Solipi AS.

Den tidligere Bose-sjefen i Norge har gått i kompaniskap med sin tidligere kollega fra samme selskap, Joacim Sverlinger, og de driver Solipi AS i henholdsvis Norge og Sverige. Nå har de tatt inn Braven i sortimentet; en amerikansk produsent av blåtann-, multirom-, smart audio- og utendørshøyttalere.

– Det finnes et par konkurrenter, men ingen har tilsvarende bredde i seriene sine - med fokus på ultraholdbare utendørshøyttalere fra 1.000 til 3.500 kroner - som praktisk talt dekker alle behov, sier Olsrud til fagbladet Elektronikkbransjen.

Vi har tidligere skrevet om Solipis agentur på hodetelefoner og ørepropper fra australske Audiofly, som har produkter både til profesjonelle musikere og forbrukere. Olsrud sier Audiofly og Braven passer som hånd i hanske for selskapet.

Vi kommer fra en verden der kvalitet betyr mye, og det er viktig at vi står inne for merkene vi skal ha

– Audiofly er i øvre sjikt på hodetelefoner, men de har også rimeligere kvalitetsprodukter. Nå får vi med Braven et tilsvarende varemerke på høyttalere. Vi kommer fra en verden der kvalitet betyr mye, og det er viktig at vi står inne for merkene vi skal ha, sier Olsrud.

Vi møter ham på et hotell i Oslo, der han og Joacim Sverlinger har fått besøk av Gino Carbosiero, som er ansvarlig for salg og distribusjon i EMEA (Europa, Midtøsten og Afrika) i Incipio Group. Dette selskapet ble etablert i California i 1999, og kjøpte i 2013 opp Braven. I tillegg eier de varemerkene Incipio, Clamcase, Incase, Griffin og Tavik. Selskapets hovedkontor ligger i Irvine i California, og Carbosiero arbeider ved deres europeiske hovedkontor i London.

Braven var først

– Vi satser nå på Norden, og opplever at samarbeidet med Solipi er en perfekt løsning. Både fordi Solipi kjenner markedet og til sammen har over 40 års erfaring som audiospesialister, men også fordi Bravens utendørsprodukter av høy kvalitet passer det nordiske markedet, sier Carbosiero.

Braven ble etablert i Utah i USA i 2011, av fem kolleger som ønsket å ligge i forkant av den trådløse bølgen. Fire måneder senere leverte de sine første blåtannhøyttalere med navnet Spar. Dette viste seg ikke å være særlig vellykket, og grunnleggerne valgte å destruere produktene de hadde på lager. Målet ble endret, og under varemerket Braven ønsket de ifølge en firmapresentasjon nå å fokusere på å være best i klassen - og ligge foran forventningene i markedet. Selskapet satset på utendørskategorien, med høyttalere som tålte en støyt, vær og vind, og i 2012 kom den første Braven-høyttaleren; 625S. Året etter kom BRV-linjen, og senere samme år kjøpes selskapet av Incipio.

– Dette var det første merket vi kjøpte. Braven var unike; faktisk de første som leverte robuste og vanntette blåtannhøyttalere. Vi fikk merket inn hos de største detaljhandlerne i Europa, men for å være ærlig fokuserte vi mer på våre øvrige varemerker og nye kategorier. Mens vi sov i timen dukket en rekke andre aktører opp – som Ultimate Ears og JBL. De gjorde det samme som Braven allerede hadde gjort, men vi fulgte ikke opp. I 2013 hadde Braven utendørshøyttalere du kunne bruke til telefonsamtaler, du kunne miste høyttaleren i vannet og den spilte videre, og du kunne lade mobiltelefonen med den. Dette er egenskaper mange konkurrenter kom etter med, sier Carbosiero.

Relanserer Braven

Han sier Incipio nå i praksis relanserer Braven i markedet.

– Det er en styrke at vi som gruppe er av en størrelse som gjør det mulig å puste nytt liv i merket. Vi legger store ressurser i Braven, nettopp fordi vi ser at det ligger et stort vekstpotensial her. Da vi innledet samtalene med Solipi, ble vi svært entusiastiske da vi forsto at dette er folk som kjente kanalene i sin region. Mange av partnerne vi har ellers, innen mobiltilbehør, må vi arbeide mye med for at de skal forstå mulighetene som ligger i Bravens sortiment, sier Carbosiero.

Joacim Sverlinger møtte Braven første gang på CES-messen i Las Vegas i 2017. Da han kom tilbake til samme messe i år sammen med Per-Mårten Olsrud, kunne han se at noe hadde skjedd.

– Ting hadde falt på plass. Det jeg synes er fantastisk med Braven, er at de tenker helt annerledes: I bransjen ellers er det slik at konkurrentene kopierer hverandre, mens Braven gjennomfører brukertester og deretter lager produktene med de funksjonene kundene vil ha. Det har alltid vært viktig for meg, at hvis jeg skal representere et varemerke må det ha noe unikt ved seg, for at jeg skal kunne stå for det med lidenskap. Braven har dette. Lyden er én ting, men i dag er smart audio også svært viktig, sier Sverlinger.

– Hvordan er det å etablerere nye varemerker i Skandinavia; først Audioly og nå Braven?

– Utfordringen er å få distribusjon, i segment der det er mange om beinet. Men, hvis du har noe som er bra, kommer du til å lykkes, sier Sverlinger.

Olsrud supplerer:

– Fordelen er at vi kan velge partnere vi har tro på, som har lyst til å arbeide med oss. Vi ønsker å ha en smalere distribusjon, der vi unngår de harde priskrigene og at varemerkene blir brukt opp i løpet av tre-fire år.

Olsrud sier Incipio-gruppen har andre distributører i Norge for sine øvrige varemerker.

Stemmestyring

– Dette er mobiltilbehør, så de ønsket vår kompetanse innen hodetelefoner og høyttalere. Joacim og jeg har vært i henholdsvis 17 og 24 år i Bose, og har derfor en viss bakgrunn innen detaljhandelen i Norden, sier Olsrud.

Han driver Solipi AS i Norge sammen med ektefellen Marianne, mens Sverlinger driver Solipi AS i Sverige sammen med ektefellen Katarina.

Olsrud legger vekt på at Braven tilbyr tre produktlinjer; Outdoor, Active og Premium.

– Felles for dem er at de kan lade mobiltelefonen, og de er kommet langt i forhold til app-styring. Outdoor-serien er de tøffeste; IP68-sertifisert med solide materialer i aluminium og plast. Active-serien er for bruk for eksempel på stranda; de er også vanntette, og tåler også en støyt. Nå kommer de også med innendørsprodukter i Premium-serien, som i tillegg til blåtann også har wifi og multirom-funksjon, sier Olsrud.

Braven har også hodetelefoner, men i første omgang ønsker Solipi å fokusere på høyttalerne.

– Braven er én av tre som har et kompaniskap med Google når det gjelder å utvikle Chromecast, og de står klare til å slippe disse produktene, sier Olsrud.

Carbosiero sier Braven alltid skal tilby noe mer.

– Vi ønsker å flytte grenser. Der det har vært IP67 har vi nå IP68. Når det gjelder lydkvaliteten, vil jeg la det være opp til lytteren å bedømme denne. Det jeg vet, er at produktene våre selger bra, og de gjør det de skal gjøre. Vi er i dag i frontlinjen, sammen med flere konkurrenter, med stemmestyring fra Amazon, Google og Microsoft. Der forbrukerne ønsker å bruke lyden, skal vi være. Selv om vi mistet fokus i flere år, er vi i dag sterkt tilbake, sier Carbosiero til fagbladet Elektronikkbransjen.

Egenutviklet

All forskning og utvikling skjer internt i selskapet, i Orem i Utah.

– Her har vi et lite, dynamisk og ungt lag. At folk som Joacim og Per-Mårten blir entusiastiske over hva vi tilbyr, med deres bakgrunn, må vise at vi virkelig har noe for oss, sier Carbosiero.

Produksjonen skjer i Asia, der Braven leier kapasitet ved ulike fabrikker.

– Absolutt alt er designet hos oss, alle materialer som brukes er etter våre spesifikasjoner, og ingenting er hyllevare, sier sjefen for salg og distribusjon i EMEA (Europa, Midtøsten og Afrika).

– Hva er ditt viktigste marked?

– Interessant nok er det Israel. De har vært raskest til å kaste seg på muligheten da vi relanserte Braven, og vi har funnet et par dyktige samarbeidspartnere der. Som Norden er dette en liten region, men med kunder som ønsker kvalitet og er ikke redd for å bruke penger på dette, sier Carbosiero.

Incipio-gruppen har 300-350 ansatte, og salgskontorer i Australia, Europa, Canada, USA og Sør-Amerika.

50.000 utsalgssteder

– Innen mobiltilbehør er vi på global basis en av de fem store, med 50.000 utsalgssteder, sier Carbosiero.

Når det gjelder Solipi, har Joacim Sverlinger holdt lengst i dette av de to kompanjongene. Han sluttet i Bose for fem år siden, og driver også AudioSweden, som leverer guide- og tolkesystem. Olsrud sluttet i Bose den 31. oktober 2017, og sier Solipi er kjempespennende.

Absolutt alt er designet hos oss, alle materialer som brukes er etter våre spesifikasjoner, og ingenting er hyllevare

– Den energien jeg hadde for 20 år siden er kommet tilbake. Joacim og jeg bestemmer selv hvem vi vil handle med, og hvor vi vil gå når det gjelder distribusjon, sier han.

Når det gjelder Audiofly, har de Tura Scandinavia og Itegra som distributører, og de er også inne hos Komplett og 4Sound-kjeden.

– Dere har hatt Audiofly i to år; hvordan har utviklingen vært?

– Det har gått veldig bra i musikkbransjen. En musiker vet eksakt hvordan sitt instrument eller stemme låter, og de ønsker et produkt som gjengir dette korrekt. Det handler om troverdighet, og det er stadig flere som elsker og bruker Audiofly i Norden. Når det gjelder forbrukerproduktene til Audiofly, har det som kjent vært en svært rask overgang fra kabel til trådløst. Mange andre leverandører var kjapt ute, men kundene opplever kanskje at disse produktene ikke svarer til forventningene – både med tanke på brukerkomfort og batteritid. Audiofly er de noe senere ute, men de tar med årets portefølje et solid steg fremover, sier Sverlinger.

Til toppen