Kristine Stensrud, Anders Liland og Morten Hoff i Wilfa viste fram Dysons siste trådløse støvsuger V6. Foto: Marte Ottemo

TAR DYSON TIL NORGE

Det velkjente støvsugermerket har hatt liten tilstedeværelse i Norge hittil, men nå satser Wilfa hardt på den britiske merkevaren.

Støvsugermerket er nummer én i Europa ifølge Morten Hoff i Wilfa, og nå skal altså det norske og nordiske markedet erobres.

– Vi overtok distribusjonen av Dyson for tre måneder siden, og merket var før det ikke skikkelig til stede i Norge. De er ekstremt store på europeisk basis, og selger for eksempel fire ganger så mange støvsugere som Electrolux, sier Hoff til fagbladet Elektronikkbransjen.

Vi har hatt en helt fantastisk respons fra retailerne. Det er over all forventning, både fra små og store kjeder

 

Satser på V6

Under årets IFA-messe viste Dyson fram både håndholdte støvsugere, tradisjonelle modeller, luftfuktere, vifter og madrass- og sengestøvsugere.

– Dyson har en helt ny produktlinje av trådløse støvsugere som heter V6 og som ble lansert for 6-7 måneder siden, med blant annet en helt ny motor. Det er jo motoren som er fundamentet i Dyson-støvsugerne, sammen med syklonene. I stedet for å ha en stor tung motor med karbonbørster, har vi en børsteløs motor som veier en femtedel av en vanlig motor, men som spinner med 120.000 omdreininger, sier Hoff.

– Hvordan passer Dyson inn i resten av Wilfa-porteføljen?

– Vi startet jo egentlig en støvsugerfabrikk, men så at Wilfa ikke alene klarer å utvikle gode nok modeller. Lille Norden klarer ikke bære de utviklingskostnadene alene. Sånn sett er dette å gå tilbake til røttene våre med støv-produkter, og Dyson matcher den kjente produktkvaliteten Wilfa står for, her snakker vi premiumprodukter. Så dette er en veldig god match, sier Hoff. 

Han forteller at Wilfa har Dyson-agenturet for Norge, Sverige, Danmark og Island, men ikke Finland.

 

Verdi til kjedene

– Hvordan har responsen vært fra kjedene dere har truffet her på IFA?

– Vi har hatt en helt fantastisk respons fra retailerne. Det er over all forventning, både fra små og store kjeder, sier Kristine Stensrud, norgessjef i Wilfa.

– Det er i alle fall én stor aktør i Norden som kommer til å rulle ut Dyson i sine butikker, med blant annet en egen shop-in-shop-løsning. Dette er premiumprodukter som skaper verdi i kategorien, og det ser kjedene, sier Hoff.

Og Wilfa har målsetningene for Dyson i Norge klare.

– Ser man hva vi har fått til på andre merkevarer som Dolce Gusto for eksempel, der Norge og Norden de beste landene i verden, er det ingen grunn til at vi ikke skal få til det samme med Dyson. De er nummer én i Europa, det kan de bli her hjemme også. Det skjer ikke i 2016, men på sikt, sier Hoff.

Morten Hoff i Wilfa bytter ekstrautstyr på Dyson V6. Foto: Marte Ottemo
Madrass-støvsugeren fra Dyson skal fjerne både midd og støv fra senga. Foto: Dyson
Dyson-ingeniør Daniel Beavis demonstrerte selskapets nye vifter under en pressekonferanse på årets IFA. Foto: Dyson
Til toppen