TAR GOPRO NORDISK

Den norske distributøren Response har lenge jobbet med GoPro i Norge. Nå tar selskapet over distribusjonen i hele Norden.

Publisert Sist oppdatert

Fagbladet Elektronikkbransjen møtte merkevaresjef for GoPro i Response, Martin Hahn, daglig leder Are Pedersen og salgssjef Pål Johannessen under årets CES-messe.

Da var det fortsatt noen detaljer som skulle på plass før GoPro-avtalen ble offentliggjort, og Response-gjengen gledet seg veldig til å annonsere det utvidede samarbeidet.

Jobbet internt

Vi som selskap er ikke interessant for de store merkevarene om vi ikke kan tilby en løsning som er nordisk

– Vi har jobbet med å sette opp en nordisk løsning for alle våre merkevarer. Vi arbeider jo med sportsrelaterte produkter inn mot elektronikkbransjen, og vi ser at skal vi være en aktør i fremtiden må vi være nordiske. Vi som selskap er ikke interessant for de store merkevarene om vi ikke kan tilby en løsning som er nordisk, sier Pedersen til fagbladet Elektronikkbransjen.

Han sier selskapet har jobbet internt med å rydde opp i strukturen og selge ut selskaper som ikke er en del av den tankegangen.

– I stedet jobber vi med merkevarer vi kan ta nordisk, sier han.

Og GoPro er den største av merkevarene hos Response.

Norge i toppen

– Det har vært en voldsom vekst også i 2014, hvor vi solgte totalt rundt 70.000 kamera mot 50.000 året før, sier Response-sjefen.

Han forteller at selskapet i dag har kontorer i Trondheim, Stockholm og Oslo, Med den nye avtalen strømlinjeformer GoPro sin distribusjon i Norden, og kutter fra fem distibutører til én.

– Vi håper at vi i samarbeid med GoPro og våre forhandlere kan fortsette å inneha posisjonen som det markedet med det største salget av kamera per innbygger i verden, ikke bare i Norge men også i resten av Norden, sier salgssjef Pål Johannessen.

Powered by Labrador CMS