TELENOR EN AV DE STORE i Barcelona

Telenor bruker Barcelona-messen til å markere seg som en av verdens ledende mobiloperatører, samt å informere om den teknologiske utviklingen konsernet arbeider med.

Telenor har lenge vært en av de store utstillerne på Barcelonamessen.

– Det er viktig for oss er å treffe mange innen mobilbransjen. Standen vår er formet som en stor møteplass der vi inviterer folk til samtaler og foredrag. Vi møter nøkkelpersoner i industrien, andre forretningsforbindelser og presse.

Det sier Anders Krokan, informasjonssjef i Telenor. Han forteller at det er meget stor interesse for Telenor fra produsenter og leverandører over hele verden. Telenors konsernsjef Jan Fredrik Baksaas hadde en meget aktiv møte- og foredragsagenda på messen.

Som kjent har Telenor gått inn som mobiloperatør i India, og Krokan forteller at det genererer enda større interesse for konsernet på utstillingen i Barcelona.

Sammensmelting

På messen holdt Telenor seminarer rettet både mot forbrukermarkedet og den profesjonelle delen av mobilbransjen. Selskapet er opptatt av sammensmeltingen mellom de ulike delene av bransjen og teknologiene. Det blir stadig flere felles plattformer for aktører innen telekommunikasjon, innhold/media, produsenter av terminaler og data. Innholdet fra TV, video, musikk, bilder, aviser og bøker blir digitalisert, og filene kan "snakke" med hverandre gjennom brukerutstyret. Samtidig får vi alle adgang til tjenestene alltid og over alt.

– Vi ser at flere teknologier er nødvendig for å støtte terminaler og brukerbehov. Det er stadig ønske om større kapasitet og brukeropplevelse. Vi tar i bruk multiteknologi i basestasjonene våre for å tilfredsstille disse behovene, sier teknologidirektør Rolv-Erik Spilling i Telenor på konferansen.

Nå tenker Telenor blant annet på Android tjenestebygging. Android er Googles operativsystem for mobiltelefoner.

– Vi ser på mulighetene med dette operativsystemet. Android legger forholdene til rette for at vi som operatør kan utvikle og bygge tjenester på denne plattformen, sier Spilling.

Nærmer seg fastnett

På konferansen la Telenors teknologidirektør vekt på den raske utviklingen av mobilnettene og at de kapasitetsmessig nærmer seg fastnettene. Kapasiteten i 3G-nettene blir utvidet med 3G HSDPA nedlasting. Nå lanseres også opplasting (HSUPA) i samme nett. Neste år kommer HSPA+. Det knytter seg videre stor forventing til fjerdegenerasjons mobilnett og LTE (Long Term Evolusjon), som antakelig blir innført fra 2011/2012. I dag er typisk kapasitet i mobilnettene 1 mbit/sek. Med utviklingen av nettet mot LTE er det ventet at den teoretiske kapasiteten vil kunne økes til 42 mbit/sek. Telenor tror at veksten innen bredbånd vil gå fra fast til mobilt nett. Det er ventet at de to kurvene for de to abonnementstypene vil krysse hverandre allerede i overgangen mellom 2009 og 2010 på et nivå på rundt 150.000 abonnenter. I løpet av 2011 er det ventet at antallet abonnenter på mobilt bredbånd vil komme opp mot 300.000. I følge Telenor sier mer enn halvparten av norske brukere at de kommer til å ha både mobilt og fast bredbånd innen tre år. Det viktigste for kunder når de vurderer mobilt bredbånd er pris, dekning og datahastighet. Dagens forbrukere vil være på nett når som helst og hvor som helst. Dette skaper en sammensmelting av mobil- og datatjenester. Kommunikasjon med tale, bilder og video skjer samtidig på tre skjermer som i hovedsak har samme innhold: TV, datamaskin og mobiltelefon. Telenor tror at mobiltelefonen mer og mer vil bli din personlige datamaskin.

Internett på mobil

I dag surfer tre av ti nordmenn på internett på mobilen sin, men 72 prosent sier de kommer til å bruke internett på mobil minst like mye eller mer i tiden som kommer. Som årsak til at folk ikke surfer, sier 74 prosent at de foretrekker datamaskinen, 32 prosent har for liten skjerm eller tastatur. Videre svarer 22 prosent at det er for dyrt, mens 16 prosent mener surfingen går for tregt på mobil. Personer under 30 år er som ventet de ivrigste brukerne. En undersøkelse Telenor har gjennomført om surfing på nett gjennom mobiltelefon, viser at 79 prosent leser aviser og nyheter. Halvparten av brukerne leser epost og 17 prosent arbeider på mobil utenfor kontoret. Samtidig opplyser 14 prosent at de kommuniserer med venner via lynmeldinger. Ni prosent bruker elektroniske spill og syv prosent betaler regninger.

Powered by Labrador CMS