TELENOR VIL LEVERE 3D-TV

– Telenor ser positivt på 3D og ønsker å levere 3D-TV til Canal Digitals kunder så snart det finnes innhold.

Det sa teknologisjef Torkel Aamot Thoresen i Telenor Satellite Broadcasting AS på pressemøtet til Stiftelsen Elektronikkbransjen 2. februar. Motvillig gikk han med på å anslå at dette kunne bli i 2011, senere er det sagt at man håper å komme i gang med prøvesendinger i løpet av 2010.

Men først Thoresens gjennomgang av hva 3D-TV betyr for kringkasterne og distributørene:

– Vi ser dette som en naturlig utvidelse av TV-tilbudet. Vi var først ute med HD-TV, og ønsker å ligge i forkant også når det gjelder 3D-TV. Men vi ønsker ikke å gi en dårligere TV-opplevelse enn HD. Løsningen Sky har valgt i England er en midlertidig løsning. Vi må ha nye mottakerbokser med HDMI 1.4, og vil gjennom DVB (Digital Video Broadcast, standariseringsorganisasjon for digital-TV) arbeide aktivt med å få en standard for kringkastet 3D-TV. Markedet er umodent med lite innhold, og det er ikke klart hvilken løsning DVB velger. Vi tror på 2D pluss delta, som gir full HD-oppløsning til hvert øye. Denne teknologien baserer seg på at du har et fellesbilde og sender en sideinformasjon med differansen på høyre og venstre øye. Dette krever kun 50 prosent mer sendekapasitet, men du oppnår full HD 1920x1080 til hvert øye. Standarden er bakoverkopatibel, det vil si at gamle mottakerbokser ignorerer tilleggsinformasjonen og viser vanlige 2D-sendinger. Brukere med ny mottakerboks kan velge mellom 2D og 3D, men som med 3D-filmer på Blu-ray (BD) er man avhengig av å ha en 3D-TV, sier Thoresen.

Standarisert 3D

Han forteller at DVB først har startet arbeidet med å standarisere 3D-TV i januar 2010, i det de kaller en ad-hoc-gruppe for 3D og stereoskopisk TV. I følge Thoresen er det fem tekniske løsninger for å kringkaste 3D-TV: De tre variantene Side-by-side anamorfisk, Over/under anamorfisk og Offset subsamplet (annenhver linje) reduserer bildeoppløsningen til det halve av hva vi har på HD-TV i dag. 2D pluss delta gir full HD-oppløsning til hvert øye, og er altså løsningen Thoresen har mest tro på. Den siste, 2D pluss dybde, krever en litt mer matematisk komplisert prosess.

– Grafikk og undertekst er identifisert som problemområder, og må legges i et plan som ikke kolliderer med effektene i bildet. I praksis må undertekstene flyttes bilde for bilde for at denne kollisjonen skal unngås, sier Thoresen som også har innhentet opplysninger om sisteleddet i 3D-opplevelsen; publikum.

– Øynene våre er i snitt 6,5 centimeter fra hverandre. 7-12 prosent av befolkningen får ikke utbytte av 3D da de har problemer med ett eller begge øyne, sier Thoresen.

Han forteller at det frem til i dag er produsert rundt 140 filmer i 3D-kvalitet. På verdensbasis er en rekke kringkastere i gang med 3D-TV.

Flere kommer med 3D-TV

– BSkyB i Storbritannia og Canal+ i Frankrike planlegger dedikerte 3D-kanaler senere i år. ESPN i USA får sin egen kanal før sommeren 2010, mens Discovery i USA planlegger en 3D-kanal tidlig i 2011. Rundt halvparten av kampene i Fifa World Cup planlegges i 3D, og det snakkes om at disse sendingene også skal vises direkte på de nye digitale kinoene, sier Thoresen.

I forrige utgave av fagbladet Elektronikkbransjen kunne vi i tillegg fortelle at Direct-TV i USA har planer om å lansere åtte 3D-kanaler på satellitt i løpet av 2010, samt at flere planlegger 3D-distribusjon via internett.

– BSkyB presser to bilder inn ved siden av hverandre og bruker den samme transmisjonsformen de har gjort til nå. Dette betyr at oppløsningen redueres fra 1920 til 960 bildepunkter. De skal ha dedikerte 3D-sendinger, og vil bruke eksisterende mottakerbokser. Nylig viste de fotballkampen Manchester United-Arsenal på ni puber i Storbritannia, og rapportene derfra er at sendingene var ganske imponerende. De har anstrengt seg for å finne gode kameravinkler, men det viste seg derimot at plassringen av hovedkameraet ved midtlinja var ikke vellykket, samt at logo og klokke var forstyrrende. Når du zoomer i 3D må avstanden mellom linsene beveges synkront med brennvidden, og man får en utfordring når det regner. Fra april utvider de sendingen til flere puber, og de planlegger full utrulling til kundene senere i år, sier Thoresen.

Powered by Labrador CMS